„Sztuka to nie postsztuka ani artywizm” – Sławomir Marzec

„Sztuka jest praktyką antyredukcyjną, dystansującą wobec bezpośredniej reaktywności, oraz stanowi istotne doświadczenie widzialności (mówimy o sztukach wizualnych). Fakt, definicja ta niczego nie wyjaśnia, ale uodparnia na narzucane nam definicje. Bo zmusza do nieustannego namysłu i dyskusji o istotności, ważności, o rozumieniu doświadczenia i widzialności. A przede wszystkim samych siebie w tym wszystkim. I oczywiście: sztuka może i powinna dostrzegać bieżące problemy, ale poprzez nie także rzecz najważniejszą – cud istnienia”. Po więcej przemyśleń autora na ten temat odsyłamy do najnowszego numeru Kwartalnika Rzeźby „Orońsko”.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Kunstakademie Düsseldorf. Prowadzi Pracownię Malarstwa na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, instalacją, fotografią przetworzoną, performansem i filmem. Zrealizował ponad 100 wystaw indywidualnych, m.in. W Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, Muzeum Narodowym w Lublinie, Galerii Foksal, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Autor przeszło 250 publikacji z pogranicza teorii i krytyki sztuki, zamieszczanych w czołowych polskich magazynach sztuki, a także w pismach zagranicznych (wieloletni recenzent nowojorskiego „NY Arts” i londyńskiego „Contemporary”). Napisał 5 książek, m.in.:. „Sztuka, czyli wszystko. Krajobraz po postmodernizmie” (2008), „Zabobony sztuki najnowszej” (2020) oraz licznych polemik, walczący o nie/możliwą autonomię sztuki. Kurator wystaw, m.in. „Chcę być kobietą” w warszawskiej Galerii XX1 – być może najbardziej kontrowersyjnego wydarzenia artystycznego w 2019 roku. Inicjator powołania Forum Nowych Autonomii Sztuk działającego w latach 2014–2018. Zastępca redaktora naczelnego kwartalnika „Aspiracje” (2019–2021).
POSTSZTUKA | ROZWAŻANIA
ARTYŚCI WOBEC POSTSZTUKI
POSTSZTUKA NA ŚWIECIE
O WYSTAWACH
AUTOKOMENTARZ
Tomasz Matusewicz – Szablony pustki