WBASK: „Sztuka wobec AIDS”, wykład prof. Marii Poprzęckiej

Tematem wykładu prof. Marii Poprzęckiej (Wydział „Artes Liberales”, Uniwersytet Warszawski) jest przedstawienie szczególnego charakteru epidemii AIDS, która na Zachodzie w znaczącej mierze dotknęła środowiska artystyczne, intelektualne i świat show-biznesu. Dlatego też znalazła szczególnie silny, bezpośredni oddźwięk w literaturze, dramaturgii, filmie i sztukach wizualnych, którym poświęcona będzie główna uwaga. W odniesieniu do eseju Susan Sontag AIDS i jego metafory, opublikowanego w1988, a zatem w kilka lat od pojawienia się choroby nazwanej nabytym zespołem niedoboru odporności, można prześledzić zmiany w społecznym podejściu do AIDS, co sztuka i kultura ukazują z dużą wyrazistością. Uwzględniona będzie specyfika sytuacji polskiej.
Wychodząc od tradycji refleksji historycznej w ujęciu Jana Kieniewicza i Jerzego Topolskiego, podejmę problem zasadności neutralizacji dominującej w myśleniu historycznym tendencji prezentystycznej („każda historia jest ostatecznie historią współczesną” – Benedetto Croce) i jej szerszego otwarcia na perspektywę przyszłościową. Proponuję, by potraktować wiedzę o przeszłości jak rodzaj wiedzy antycypacyjnej. Antycypacyjne myślenie historyczne może pomóc w tworzeniu wiedzy o wymiarze prewencyjnym – ochronnym i zapobiegawczym; wzmacniającym jednostkową i grupową rezyliencją, czyli odporność i zdolności przystosowawcze do funkcjonowania w stanie permanentnego kryzysu.
Będę próbowała dowieść, ze kluczowe dla budowania takiej wiedzy jest zastanowienie się, jakie „markery współczesności” uznajemy dzisiaj za ważne dla przyszłości źródła historyczne. Problem przedstawię w odniesieniu do dzieł sztuki współczesnej (m.in. „Han Dynasty Urn with Coca-Cola Logo” Ai Weiwei, 1994; „Burial” Paula McCarthy’ego, 2006). Zwrócę także uwagę na projekt belgijskiego artysty Maartena Vanden Eyndego „The Museum of Forgotten Past” (2012). Wymienieni artyści skłaniają do kreatywnej spekulacji, jak w przyszłości będziemy patrzeć na przeszłość.
Tematem wykładu Małgorzaty Wosińskiej (NOHA UW. Master of Humanitarian Action. Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego) jest rozpoznanie zjawiska dysocjacji. Stanowi ona fascynującą (gdyż adaptacyjną i ochronną), a jednocześnie dojmującą (gdyż rozbijającą integralność dotychczasowego „ja”) odpowiedź ciała i tożsamości podmiotu mierzącego się z doświadczeniem granicznym.
„Dysocjacja”, fot. Dariusz Śmiechowski
23 stycznia 2023 o godzinie 18.00:
„Sztuka wobec AIDS”. Wykład prof. Marii Poprzęckiej
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich ASP w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39, sala 1.01
10 stycznia 2023 roku g. 19.00:
„Wiedza historyczna jako wiedza antycypacyjna”: wykład gościnny prof. Ewy Domańskiej
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich ASP w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39, p. 1, s. 1.01
12 grudnia 2022, g. 18.00:
„Dysocjacja. Przestrzeń graniczna”. Wykład Małgorzaty Wosińskiej
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich ASP w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39, sala 1.01
Spotkania otwarte dla całej społeczności ASP oraz osób zainteresowanych spoza Akademii.