„Zanikanie” Anny Rendeckiej łączy osobiste doświadczenia autorki i wątki historii jej najbliższej rodziny, skumulowane w formie wielowymiarowego dzieła. Tytułowe zanikanie to proces zacierania osobowości, kiedy to ciągle żyjąc, przestajemy istnieć. Tak dzieje się w przypadku osób dotkniętych chorobą Alzheimera, u których następuje utrata pamięci, zdolności rozumienia i kontroli najprostszych czynności. Osoby chore tracą stopniowo kontakt z rzeczywistością, a poprzez utratę pamięci również wszystkie wspomnienia. Wszystko, co było zapamiętane, zostaje nagle wymazane. Zanikają dla siebie i otoczenia
Zanik pamięci
Jak przedstawić ten proces w postaci dzieła, kiedy choroba dotyka kogoś z najbliższych? Autorka ukazała złożony problem w wyrazistej formie. Bohaterką pracy jest nie tylko osoba chora, ale też członkowie najbliższej rodziny, których ta sytuacja dotyka w równym stopniu. Ich wizerunki zostały przedstawione w postaci wielkoformatowych portretów, a następnie wydrukowane w technice sitodruku na tzw. sitickersach.
Samoprzylepne karteczki są powszechnie używane przez osoby cierpiące na zaburzenia pamięci, aby przypominać o terminach spotkań, przywoływać nazwy przedmiotów, zapomniane imiona bliskich itp. Oklejone stickersami pomieszczenia to jeden z symboli zaniku pamięci, oznaka postępującej choroby.
Zanikanie jako próba ocalenia
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
Autorka wykorzystała zdjęcia z rodzinnego archiwum, które wydrukowane na aluminiowej blasze stopniowo zanikają, utrwaliła rozmowy członków rodziny, udokumentowała i zgromadziła artefakty. Realizacja pracy była rozciągnięta w czasie jako stale uzupełniany o nowe elementy proces.
Całość ma osobisty i jednocześnie uniwersalny charakter, silnie oddziałujący na emocje widza. Zanikanie to nie tylko opowieść o dogasaniu osoby dotkniętej chorobą — to również próba ocalenia i zatrzymania zamazanych obrazów, zanim staną się niewidoczne.
Anna Rendecka
Historyczka sztuki, graficzka, absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2022 roku otrzymała wyróżnienie dziekańskie za pracę dyplomową zatytułowaną „Zanikanie”, obronioną pod kierunkiem prof. Andrzej Węcławskiego, w Pracowni Grafiki Koncepcyjnej i Intermedialnej. Praca zdobyła główną nagrodę na 14. edycji Ogólnopolskiej Wystawy Najlepszych Dyplomów Akademii Sztuk Pięknych w Zbrojowni Sztuki w Gdańsku.
Uczestniczka wystaw: „Przenikania”, Ermitaż, Muzeum Łazienki Królewskie (2023), „Pokaz osobny” (2022) i „Oblicza rysunku. 55 lat Wydziału Grafiki”, Galeria Salon Akademii w Warszawie (2023). Brała udział w Międzynarodowym Projekcie Grafiki Współczesnej „Memento mori” (2022). Jej prace były prezentowane na 11. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach (2021) oraz na 28. Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie (2023).
W ostatnich latach, zainspirowana osobistymi doświadczeniami, zgłębia tematy przemijania i pamięci oraz konsekwencji zaburzeń neuropoznawczych; w poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań twórczych posługuje się różnymi technikami. Oprócz grafiki konceptualnej i tradycyjnej zajmuje się projektowaniem graficznym oraz rysunkiem. Jej wielką pasją jest fotografia, głównie portretowa.
Co, gdzie, kiedy
„Zanikanie”. Wystawa Anny Rendeckiej
kuratorka wystawy: Magda Kardasz
współpraca: Pola Gadowska
Miejsce Projektów Zachęty
ul. Gałczyńskiego 3, 00-362 Warszawa
19 lipca – 6 października 2024
otwarcie wystawy: 19 lipca 2024 (piątek), g. 19:00
wystawa czynna: wt. – niedz., g. 12:00 – 20:00
wstęp wolny
opracowano na podstawie tekstu prof. Andrzeja Węcławskiego