Osoba zakładająca staje się zwieńczeniem projektu. Człowiek zostaje uszyty, przycięty, nasycony kolorem i znaczeniową konwencją. Jego ruchy zostają ograniczone możliwościami jakie daje kostium w sensie dosłownym, motorycznym. Zachowanie człowieka w kostiumie, jest również zachowaniem kostiumu. Wszystko co zrobi kostiumoczłowiek odnosi się do konwencji wzorniczej, kolorów, symboli. (dr Albert Jawłowski, Katedra Metod Badania Kultury, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Agata Uchman, freelancer, kostiumograf)
Agata Uchman
Kostiumografka, projektantka, artystka. Absolwentka Wydziału Scenografii i Malarstwa ASP w Warszawie. Należy do OISTATu (Międzynarodowej Organizacji Scenografów i Techników Teatru). Projektowała kostiumy dla: Teatru Nowego w Poznaniu, Teatru Muzycznego w Poznaniu, Opery na Zamku w Szczecinie, Opery Nova w Bydgoszczy, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Opery Bałtyckiej. Jest autorką kostiumów i scenografii do wielu artystycznych projektów filmowych w Polsce i zagranicą m. in.: „The Big Leap” SE/PL. Jej prace znalazły się na międzynarodowej wystawie ukazującej ostatnie 25 lat projektowania kostiumów na świecie „Costume at the turn of century 1990-2015”, która była prezentowana m.in w USA, Chinach oraz w Polsce.
W latach 2013–2016 tworzyła autorską markę NUMER uchman/winiarska łączącą design i modę. Projekt zadebiutował na Berlin Fashion Week. W 2018 spędziła trzy miesiące na GWU (George Washington University) w ramach grantu otrzymanego od Fundacji Kościuszkowskiej.
W 2019 została laureatką Teatralnych Nagród muzycznych im. J. Kiepury. Prowadziła wykłady i warsztaty na: ASP w Warszawie, George Washington University, School of Form, MSKPiU.
strona artystki: www.agatauchman.com
Co, gdzie, kiedy
„Folk Triadyczny” Agaty Uchman
Autorka projektu: Agata Uchman
Video: Adam Keller
Muzyka: Marcin Wasilewski
Performerzy (video): Albert Jawłowski, Agata Uchman
Galeria Spokojna
ASP w Warszawie
ul. Spokojna 15, Warszawa
20 grudnia 2022, g. 18.00 – 20.00
Podziękowania dla Pracowni Plastycznej Teatru Animacji w Poznaniu pod kierownictwem Grzegorza Fijałkowskiego oraz Oli Winiarskiej.
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt dofinansowany ze środków Związku Artystów Scen Polskich ZASP-Stowarzyszenie.