Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja
Pokaz mody
Pokaz zwycięskiej kolekcji Tomasza Umbrasa „Return of the Witch” podczas gali finałowej Łódź Young Fashion 2023. Fot. Dorian Bąk
Kolejne nagrody dla osób związanych z Katedrą Mody Wydziału Wzornictwa ASP w Warszawie. Tomasz Umbras zdobył nagrodę główną w prestiżowym konkursie „Złota Nitka” na tegorocznej, siódmej edycji Łódź Young Fashion. Dwie nagrody specjalne - od LPP i Grupy GPoland - otrzymała Maria Czarnecka za projekt „Cut Up”.

Tomasz Umbras: „Return of the Witch”

Pierwszą nagrodę podczas gali finałowej Łódź Young Fashion zdobył Tomasz Umbras, autor kolekcji  „Return of the Witch”. „Futurystyczne, niezwykle precyzyjnie wykonane filcowe formy i udana próba stworzenia nowego świata łączącego to, co ludzkie, z tym, co zwierzęce, zdecydowały, że to Tomasz Umbras kolekcją „Return of the Witch” wywalczył nagrodę główną” – czytamy w uzasadnieniu jury. Dwie nagrody specjalne od LPP i Grupa GPoland otrzymała Maria Czarnecka za projekt „Cut Up”.

Jak tłumaczy sam projektant, „Return of the Witch” to próba stworzenia alternatywnego świata. „Eksploruję surrealistyczną stronę natury, reinterpretuję to, co mogłoby stać się po śmierci z czarownicą, która jest dla mnie symbolem wyalienowania i odrzucenia. W mojej pracy łączę świat zwierząt i ludzi, a sama kolekcja powstała z chęci wyobrażenia sobie zupełnie nowego gatunku – mówi o swoich inspiracjach projektant – Tomasz Umbras. – Dzięki filcowaniu surowej wełny na mokro, tworzę zupełnie bezszwowe ubrania o rzeźbiarskich formach – dodaje zdobywca tegorocznej statuetki „Złota Nitka”.

„Kolekcja „Return of the Witch” celebruje indywidualność i nieoczywistość. Czerpie energię z tego co enigmatyczne, niezrozumiałe i pozazmysłowe. Kolekcja ta jest połączeniem świata, który był, z tym, który nadejdzie” – mówi Tomasz Umbras.

Transformacja

„Badając temat zwierzęcych skór natknąłem się na informację o tym, że poparzenia ciał po pożarach lub wypadkach mogą być leczone skórą tilapii. Poparzenia w kontekście mojej pracy skojarzyły mi się od razu z paleniem czarownic na stosach. Analizując to zjawisko, odkryłem zdjęcia ze szpitali, na których ludzkie sylwetki pokryte były w całości rybimi łuskami. Fotografie te były dla mnie niezwykle poruszające i stały się bardzo istotnym źródłem inspiracji przy pracy nad kolekcją.

Technikę leczenia oparzeń rybią skórą zacząłem interpretować jako mistyczny rytuał. (…) Cały proces uzdrawiania zacząłem rozumieć jako transformację – abyśmy mogli zostać uleczeni, musimy powrócić do naszej pierwotnej formy – formy zwierzęcia. Ta myśl stała się kluczowa przy rozwijaniu konceptu kolekcji” – mówi projektant.

Ubrania o wartościach rzeźbiarskich

„Szczególnie istotne stały się dla mnie gipsowe opatrunki używane przy złamaniach lub uszkodzeniach kości. Starałem się nadać im nowe znaczenia oraz traktować je jako czyste formy rzeźbiarskie, które wchodzą w interakcję z ludzkim ciałem. Są one dla mnie wręcz uosobieniem mody haute couture, która zakłada tworzenie unikatowych ubrań na konkretne wymiary klienta. (…) Medyczne odlewy interpretuję jako sposób na tworzenie odzieży, która nie wymaga szycia. Zacząłem więc poszukiwać autorskich technik, które pozwolą mi na rozwinięcie tej idei. Postanowiłem eksperymentować z techniką filcowania na mokro przy użyciu surowej wełny” – mówi Tomasz Umbras o tworzeniu kolekcji „Return of the Witch”.

Badanie koloru

„Znaczącym etapem w pracy, który pozwolił mi rozwinąć moją kolekcję oraz printy było badanie koloru. Szukałem wyjątkowych połączeń, które naruszałyby porządek zastany w przyrodzie. (…) W kolekcji wielokrotnie pojawia się odcień chłodnej cytrynowej żółci oraz szeroka gama odcieni niebieskiego oraz czerwieni, które często zestawiam również z bardziej neutralnymi szarościami lub brązami.

(…) Paleta kolorystyczna sylwetek wzbudza w nas wrażenie, że obcujemy z czymś nieznanym. Mimo, że użyte przeze mnie barwy są szlachetne i nasycone, mogą wywoływać niepokój i konfuzję. Jest w nich ukryta jakaś mistyczna prawda i metafora nadprzyrodzonej siły i odwagi. Ubranie staje się ochronnym malarskim pancerzem” – wyjaśnia projektant.

Złota Nitka

O statuetkę Złotej Nitki i nagrodę pieniężną w wysokości 30 000 złotych walczyło w tym roku dwunastu finalistów, wybranych z ponad stu nadesłanych zgłoszeń. Julia Burak, Maria Czarnecka, Robert Geserick, Natalia Kowalska, Monika Łuczak, Oliwia Matlak, Gabriela Nowak, Sandra Skórka, Tomasz Umbras, Hanna Wojciechowska, Anastasiya Zaretskaya i Dominik Żyża zaprezentowali swoje kolekcje w Centrum Promocji Mody łódzkiej ASP, podczas widowiskowego pokazu konkursowego, reżyserowanego przez Waldka Szymkowiaka.

„Złota Nitka od 30 lat kreuje scenę mody w Polsce i co roku nagradza niezwykle utalentowanych projektantów, którzy mogą zrewolucjonizować światowe wybiegi, stąd tak ogromne zainteresowanie konkursem” – mówi Katarzyna Wróblewska, dyrektor artystyczna Łódź Young Fashion, w ramach którego Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi organizuje konkurs.

Finałowe kolekcje wybrało jury w składzie: Prezydent Miasta Łodzi – Hanna Zdanowska, dr hab. Olga Podfilipska-Krysińska, prof. uczelni – Dziekana Wydziału Sztuk Projektowych ASP w Łodzi, Marcin Świderek – wicenaczelny i szef działu mody magazynu „Elle”, Karolina Limbach – stylistka magazynu „Elle”, Dawid Tomaszewski – projektant mody, Tomasz Ossoliński – projektant mody, Rafał Michalak i Ilona Majer – projektanci mody tworzący duet MMC, Robert Kupisz – projektant mody, Agnieszka Ścibior – dyrektor kreatywna „Viva Moda”, Aleksandra Szol – dyrektor marketingu i e-commerce w Modivo, Maurycy Zylber – projektant mody, laureat Złotej Nitki 2022. Ostateczną decyzję jury podjęło w czasie finałowego pokazu. Jego zdaniem najlepsza była kolekcja „Return of the Witch” autorstwa Tomasza Umbrasa.

„Byliśmy zgodni. Braliśmy pod uwagę kreatywność projektantów i to, w jaki sposób kolekcje wpisują się w panujące trendy, a nawet je wyznaczają – mówi Marcin Świderek, przewodniczący jury. – Zwróciliśmy uwagę na pięknie zdobione trójwymiarowe, formy – niesamowicie uformowany filc, dzięki któremu sylwetki stały się futurystyczne, kosmiczne, ale w samych wzorach nawiązujące do przeszłości. Dało to połączenie świata, który był, z tym, który nadejdzie – uzasadnia werdykt i dodaje, że jury zwróciło też uwagę na niecodzienne źródło inspiracji projektanta, który zaczerpnął pomysł z nowoczesnej metody leczenia oparzeń, w której pacjentom rany przykrywa się łuskami, co przywodzi na myśl hybrydy ludzi i zwierząt.

Nagrody dodatkowe

Oprócz jury swoje nagrody przyznali również partnerzy wydarzenia.

  • Wyróżnienie firmy FERRERO, producenta batonika DUPLO: Dominik Żyża, kolekcja „Nigdy o Tobie nie zapomnę”
  • Nagroda specjalna LPP: Maria Czarnecka, kolekcja „Cut Up”
  • Nagroda specjalna Fundacji Play Sustain: Sandra Skórka, kolekcja „Giardino”
  • Nagroda specjalna GPoland: Maria Czarnecka, kolekcja „Cut Up”; Natalia Kowalska, kolekcja „Womanhood”; Monika Łuczak, kolekcja „Forbidden Body”; Sandra Skórka, kolekcja „Giardino”; Hanna Wojciechowska, kolekcja „Riqueza del Sur”
  • Nagroda specjalna magazynu Elle: Robert Geserick, kolekcja „Buntprächtigerlebensverlauf”

Widowiskowej prezentacji finałowych kolekcji towarzyszyły też dwa gościnne pokazy specjalne: MMC Studio oraz Dawida Tomaszewskiego. MMC Studio zaprezentowało projekt kapsuły, będącej zapowiedzią najnowszej kolekcji, a jednocześnie kwintesencją charakterystycznego stylu, łączącego prostotę i puryzm z ultranowoczesnymi tkaninami.

Gala finałowa konkursu „Złota Nitka” zakończyła siódmą, edycję Łódź Young Fashion, której organizatorami są Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi i Stowarzyszenie Pola Designu, partnerem głównym jest Miasto Łódź, partnerem wydarzenia – Łódzkie Centrum Wydarzeń.