Od anarchizacji przestrzeni po 1989 po krajobraz po przemianie
Archiwum Transformacji to szeroki projekt artystyczny, subiektywne spojrzenie na zmiany w przestrzeni miejskiej. To rezultat wieloletnich spontanicznych eksploracji miasta oraz dokumentacji miejsc znajdujących się poza główną sferą zainteresowań artystów. Wyrasta z poszukiwania inspiracji w pozornie nudnych przestrzeniach miejskich: podwórkach i opuszczonych obiektach. Intencją artysty jest ukazanie procesu „zrzucania skóry” opowiedzianego poprzez fotograficzny zapis przemian – od anarchizacji przestrzeni po 1989, przez fazę tworzenia nowego pejzażu miejskiego, aż po krajobraz po przemianie.
„Gdy szukamy ramy zdolnej uchwycić to, co stało się w Polsce po 1989 roku nasza wyobraźnia prawie automatycznie wędruje w kierunku sygnalizującym, ”iż zmienił się system. Zupełnie tak, jakby wszystko inne trwało po staremu. To dlatego o tym, co się wówczas wydarzyło najczęściej myślimy jak o demokratyzacji, dekomunizacji, decentralizacji, jak o zastąpieniu jednego centrum sterowania ich wielością, a partyjnego monopolu - politycznym pluralizmem. Równie powszechne jest sięganie po takie pojęcia, jak urynkowienie, deregulacja, prywatyzacja i neoliberalizm wskazujące, iż socjalistyczna gospodarka przeobraziła się nie do poznania w którąś z form kapitalizmu i że zmiana ta przyniosła obfitość i nowe rodzaje nierówności, niewyobrażalne bogactwo i ubóstwo, spektakularne kariery i złamane biografie. Kiedy indziej jeszcze używamy takich pojęć, jak wolność, różnorodność, emancypacja sugerujących, iż za sprawą zmiany systemowej nabyliśmy całego szeregu praw, które wcześniej nie były dla nas dostępne i których zyskanie zwiększyło zakres naszej swobody i zdolności do samodecydowania. Czasami mowa też o zmianie systemowej, tranzycji, transformacji, co wprost akcentuje radykalne przeobrażenie ram, w których toczy się nasza egzystencja, ale już nie jej samej„ – wyjaśnia socjolog, profesor zwyczajny z Instytutu Socjologii UAM w Poznaniu – Marek Krajewski w tekście ”Desynchronizacja/synchronizacja".
Rytuał przejścia społeczeństwa polskiego
Archiwum gromadzone od dwudziestu lat przedstawia historię znikania socmodernistycznej architektury, reorganizacji przestrzeni publicznej, wpływu nowych inwestycji na przestrzeń miejską, ślady zjawisk gospodarczych (reklama, handel) i społecznych (sztuka ulicy, subkultury, oddolne ingerencje mieszkańców w przestrzeń osiedli, podwórek czy ogródków). Większości zdokumentowanych obiektów nie ma już na mapie Warszawy. Rozmiar archiwum i jego różnorodność umożliwia organizowanie zdjęć w grupy pozwalające zanalizować czasy transformacji na wielu płaszczyznach. Projekt staje się dokumentacją rytuału przejścia społeczeństwa polskiego z przestrzeni postkomunistycznej do przestrzeni współczesnej. To opowieść o zrzuceniu starej skóry i narodzin nowej tożsamości. Projektowi towarzyszą teksty Olgi Drendy i prof. Marka Krajewskiego.
„Jest książka autorstwa Aleksieja Jurczaka opowiadająca o ostatnich dekadach trwania ZSRR, pod wspaniałym tytułem: Everything was forever, until it was no more (Wszystko trwało wiecznie, dopóki się nie skończyło). W Polsce, jak często bywa, szczególnie wiecznie wydawała się trwać prowizorka. I lata PRL, mimo ambitnych czy wręcz utopijnych scenariuszy, naznaczył bałagan i cichy uwiąd z rozmachem zakrojonych projektów – i lata transformacji, zapatrzone w progres i sukces, również przyniosły liczne kursy donikąd. Pozostawały po nich pamiątki, rozpoczęte kiedyś i porzucone inwestycje, albo latami nieposprzątane po wyprowadzkach obiekty, stające się własnością trochę wszystkich, trochę nikogo, ale najbardziej żywiołu entropii, który się w nich rozgaszczał. Entropię trudno zarejestrować, jest wszędobylska, płynna i słabo definiowalna, ale widać ją w zagęszczeniu, w klasyfikacji i dystansie. Marcin Chomicki pracowicie latami rejestrował anonimowe miejsca, w których nic się nie działo: rosła sobie trawa, pękały płyty chodnikowe, coś rdzewiało. Tak udało mu się utrwalić te procesy, dyskretne i pracujące sobie w tle polskiej transformacji” – pisze o projekcie Marcina Chomickiego, pisarka, autorka książki książki „Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji” – Olga Drenda w tekście pt. „Entropia i my”.
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
Projekt został zrealizowany w ramach Stypendium MKiDN.
- strona projektu: archiwumtransformacji.pl
- wywiad z Marcinem Chomickim, Bęc Radio: Archeologia Transformacji – Chomicki
Zdjęcie główne: Marymont, Warszawa 2021. Archiwum Transformacji. Projekt internetowy Marcina Chomickiego. Fot. Marcin Chomicki.
Powiązane aktualności
-
Stypendium
„Józef Czapski. Grzegorz Kozera. Korespondencja”. Wystawa
Od 10 lipca 2023 w Sosnowieckim Centrum Sztuki będzie prezentowana wystawa, związanego z wydziałem Malarstwa ASP w Warszawie, artysty - malarza i historyka sztuki – Grzegorza Kozery: "Józef Czapski, Grzegorz Kozera. Korespondencja". Objęta honorowym patronatem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie wystawa potrwa do 10 września. Kuratorka: Adriana Zimnowoda.09.03.2023 -
Dyplomy na Malarstwie 2023
W najbliższych dniach w aż czternastu miejscach stolicy będzie można zobaczyć wystawy osób kończących Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. To świetna okazja by świętować sukces świeżo upieczonych absolwentek i absolwentów wydziału: Alicji Kukier, Patrycji Serwety, Agaty Włodarczyk, Michała Tomaszewicza, Łukasza Sawickiego, Anny Jankowicz, Kamili Kamińskiej, Karoliny Zięby, Michała Łukasika, Bartosza Osiaka, Emilii Mróz, Aleksandry Nowickiej, Karoliny Wlazło i Huberta Dolinkiewicza.09.03.2023