Właściwości "nędznych obrazów"
Niepewność cyfrowego obrazu przejawia się w jego zdolności do kompresji. Wielokrotnie przeciskany przez łącza internetowe, reprodukowany, kopiowany, zgrywany, wklejany do innych kanałów dystrybucji, traci dane, ostrość, czytelność, wbrew powszechnemu wyobrażeniu o trwałości reprezentacji wizualnych.
Bartosz Kowal wykorzystuje właściwości „nędznych obrazów” (za Hito Steyerl, In Defense of the Poor Image, eflux journal #10, 2009). Za pomocą nieskrępowanych algorytmem, alternatywnych wyszukiwarek internetowych dociera do zdjęć o niskiej rozdzielczości, posiadających potencjał nowych połączeń. Ich niepewna, niedookreślona znajomość, wyczuwalna jedynie w ogólnym zarysie, wywołuje nostalgię i daje impuls do tworzenia nowych rzeczywistości.
Nieustający proces przemiany
Artysta w oparciu o myśl związaną z wiecznym stawaniem się, nieustającym procesem przemiany, dokonuje próby materializacji tego, co zostało zdematerializowane i trwale zniszczone przez kompresję, przenosząc cyfrowe jakości na język malarski.
Łączy powidoki zdegradowanych obrazów z własnymi skojarzeniami, ulegającymi ciągłym przekształceniom i reinterpretacji w procesie twórczym. Czerpie z indywidualnego repozytorium gestów i znaków, przedmiotów i postaci, które objawiają się w nierozpoznanych, zamglonych kształtach cyfrowych artefaktów. Wykracza poza proste przedstawienie i wprowadza nowe sposoby jego postrzegania.
Bezpieczne miejsce Bartosza Kowala
Malarstwo Kowala tworzy napięcie między konkretnym i osadzonym, a tym co nieczytelne i efemeryczne, między figuracją a abstrakcją. Zakorzenione w rzeczywistości, jest próbą uchwycenia niezdefiniowanych stanów, niepokoju egzystencjalnego, szczeliny realnego.
Jest refleksją nad niemożliwym do osiągnięcia lub jedynie chwilowym w świecie zdominowanym przez symulakry i filtrowanym przez algorytmy, poczuciem bezpieczeństwa. Próba uchwycenia bezpiecznego miejsca, jest z góry skazana na porażkę i operuje paradoksem – podważa bezwarunkowe bezpieczeństwo w momencie jego przedstawienia.
Optyka snu
Oparty na optyce snu obraz rozdwaja się, zakleszcza, zmienia skalę i perspektywę, zachęca do tworzenia własnej narracji, uzupełnienia kadru. Stymuluje widza, będącego w ciągłym rozproszeniu i przebodźcowaniu, do koncentracji i poszukiwania, afirmując twórczy potencjał pamięci. W rozumieniu deleuzjańskim, skłania do wykroczenia poza konwencjonalne pojęcie pasywnego wspomnienia, polegające na dynamicznym zaangażowaniu w przeszłość, podkreślając potencjał transformacji i cyrkulacji myśli.
Między światem materialnym a wirtualnym archiwum
Prace, które powstały w relacji z cyfrowym duchem obrazu, ulegną ponownej dematerializacji, najprawdopodobniej we wcieleniu jpegów – w końcu malarstwo szerzy się dziś głównie dzięki internetowym kanałom dystrybucji. Krążą one w pętli, między światem materialnym a wirtualnym archiwum. Ich zdigitalizowana forma wróci do repozytorium wyszukiwarek i być może ulegnie w przyszłości ponownemu, materialnemu wskrzeszeniu.
Bartosz Kowal
Urodzony w 1995 roku artysta wizualny. Zajmuje się malarstwem i wideo. W 2022 roku ukończył studia magisterskie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w Pracowni Wiedzy o Działaniach i Strukturach Wizualnych dr hab. Jana Mioduszewskiego. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Inicjatywa ENTRY
Przedsięwzięcie zainicjowane zostało przez państwa Agnieszkę i Pawła Gieryńskich oraz Dariusza Wasylkowskiego. Nagroda przyznawana jest corocznie, nieprzerwanie od 2002 roku. W ramach działania Inicjatywy ENTRY dyplomanci i dyplomantki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie mogą ubiegać się o otrzymanie jednorazowego stypendium pieniężnego. Efekty pracy artystycznej laureatów są prezentowane na wystawie w Galerii Promocyjnej w Warszawie, kierowanej przez Kaję Werbanowską.
Co, gdzie, kiedy
Bartosz Kowal „Bezpieczne miejsce”.
Wystawa malarstwa w ramach Nagrody Inicjatywy ENTRY
Galeria Promocyjna, Staromiejski Dom Kultury
Rynek Starego Miasta 2
00-272 Warszawa
9 lutego – 30 marca 2024
otwarcie wystawy: 9 lutego 2024 (piątek), godz. 19:00
opieka kuratorska: Kinga Cieplińska
koordynacja: Kaja Werbanowska
grafika: Punkt Widzenia
tłumaczenia: Tomasz Zając, Maria Severilova
organizatorzy: Galeria Promocyjna, Staromiejski Dom Kultury
partnerzy: ASP w Warszawie, Inicjatywa ENTRY
Opracowano na podstawie materiałów organizatora.
Powiązane aktualności
-
Stypendium
Inicjatywa Entry 2023. Open Call do 10 kwietnia
07.02.2024 -
Nagroda / konkurs
Nagroda Inicjatywy ENTRY 2024. Open call
Jeszcze tylko do 29 marca 2024 trwa nabór wniosków do 21. edycji konkursu o Nagrodę Inicjatywy ENTRY, którego celem jest wsparcie młodych twórców i twórczyń i umożliwienie im rozwoju samodzielnej działalności artystycznej po uzyskaniu dyplomu. Open call jest skierowany do absolwentek i absolwentów studiów magisterskich ASP w Warszawie, którzy zrealizowali dyplom w 2023 roku. Konkurs zostanie rozstrzygnięty w kwietniu.07.02.2024 -
Stypendium
Nagroda Inicjatywy ENTRY 2023 – laureaci
Dwudziesta edycja, skierowanego do absolwentów_ek magisterskich studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, konkursu o Nagrodę Inicjatywy ENTRY została rozstrzygnięta. Nagrodzeni zostali: Franciszek Drażba oraz Bartosz Kowal. Laureaci otrzymują nagrodę w wysokości 18 000 zł, a także autorską wystawę prac zorganizowaną przez Galerię Promocyjną w Warszawie. Do udziału w tegorocznej edycji konkursu przystąpiło 39 osób. Zwycięzcom gratulujemy!07.02.2024 -
Stypendium
Wystawa malarstwa Ani Grzymały. Nagroda Inicjatywy ENTRY
Od 14 kwietnia do 10 czerwca 2023 w warszawskiej Galerii Promocyjnej będzie prezentowane malarstwo Ani Grzymały. Wystawa pt. "A rzeki popłyną syropem z daktyli" stanowi nagrodę Inicjatywy ENTRY, przeznaczoną dla absolwentów i absolwentek studiów magisterskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Otwarcie: 14 kwietnia g. 19.00.07.02.2024