Krystyna Szczepanowska-Miklaszewska
„Kształtowała swoje otoczenie, promieniowała szeroko”. Tak wspominała Krystynę Szczepanowską-Miklaszewską Magdalena Abakanowicz. Choć pomiędzy tymi artystkami było niemal 20 lat różnicy wieku, studiowały razem w warszawskiej ASP.
Krystyna Szczepanowska urodziła się w Borysławiu. Dzieciństwo i młodość spędziła we Lwowie. Pierwszymi nauczycielkami tkactwa były dla niej jej ciotki: Eleonora Plutyńska i Wanda Szczepanowska. Następnie Krystyna studiowała na Politechnice Lwowskiej i w Instytucie Sztuk Pięknych we Lwowie (1934–1939). Ukończyła też warszawską Akademię Sztuk Pięknych (1961), kiedy niezbędnym okazał się dla niej dyplom uzyskany w PRL.
Wywodząca się z patriotycznej rodziny o artystycznych i naukowych tradycjach, to właśnie Krystyna Szczepanowska uratowała przed wojennym zniszczeniem liczne cenne rodzinne pamiątki, w tym dzieła sztuki. To ona bowiem ostatnia opiekowała się domem Szczepanowskich we Lwowie, a gdy ten został zajęty przez sztab Armii Czerwonej, przeprowadziła jego ewakuację.
Warszawa i Zakopane
Przedostała się do Warszawy, gdzie wstąpiła do konspiracji, następnie jako „Klementyna” walczyła w powstaniu warszawskim (bez broni, co zawsze podkreślała). Po powstaniu została uwięziona w obozie Lamsdorf, a potem w Zeithain i tam, pomimo bardzo trudnych warunków, organizowała dla współwięźniarek wykłady z historii sztuki i literatury. Po wyzwoleniu obozu powróciła do Warszawy.
Była związana z tym miastem do końca swojego życia, dzieląc czas pomiędzy stolicę i Zakopane, gdzie pracowała jako kierowniczka artystyczna najpierw w Spółdzielni Samopomocy Chłopskiej, późniejszych Zakopiańskich Warsztatach Wzorcowych Cepelii.
Do jej obowiązków należało projektowanie i nadzorowanie produkcji tkanin. Studiowała wówczas tradycyjne motywy ludowe z Podhala i adaptowała je przy realizacji współczesnych tkanin dekoracyjnych. Kiedy w 1950 roku wróciła do Warszawy, kierownictwo ZWW objęła Maria Bujakowa, z którą Szczepanowska znała się jeszcze z czasów lwowskich. Zainteresowanie sztuką Podhala rozwijała, współpracując z Wandą Telakowską w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego (1950-1957).
Pedagożka, projektantka tkaniny, rysowniczka, graficzka
Szczepanowska-Miklaszewska była także pedagożką. Nauczała w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Zakopanem (późniejszym Technikum Tkactwa Artystycznego im. H. Modrzejewskiej) i była autorką programu szkolnego dla techników tkackich, opracowała również teoretyczne podstawy do tworzenia kilimów w Cepelii.
Jednocześnie artystka przez całe życie zawodowe projektowała autorskie tkaniny unikatowe. Transponując motywy ludowe, głównie podhalańskie, tworzyła abstrakcyjne lub wręcz metaforyczne formy tkackie. Jej prace były prezentowane na licznych wystawach w Polsce i zagranicą. Wielokrotnie je nagradzano.
Archiwum artystki ukazuje Szczepanowską-Miklaszewską także jako utalentowaną rysowniczkę i graficzkę. Wystawa w Fundacji Arton inauguruje opracowanie tego zasobu i jego digitalizację.
Co, gdzie, kiedy
„Motywy. Krystyna Szczepanowska-Miklaszewska”. Wystawa
kuratorka: Marika Kuźmicz
współpraca: Sunniva Szczepanowska-Lay oraz Adam Parol
display, identyfikacja wizualna: Łukasz Izert
7 września – 13 października 2024
wernisaż: 6 września 2024, godz. 19.00
Fundacja Arton
ul. Foksal 11/4, Warszawa
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa
Powiązane aktualności
-
„Małgorzata Potocka”. Wystawa Fundacji Arton
Od 15 lipca do 16 września 2013 w siedzibie Fundacji Arton w Warszawie będzie prezentowana wystawa poświęcona aktorce, reżyserce, producentce filmowej i artystce wizualnej – Małgorzacie Potockiej. Kuratorką wystawy "Małgorzata Potocka" jest Dziekana Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej ASP – dr Marika Kuźmicz.03.09.2024 -
Wystawa dydaktyków
„Wspólny splot: początki polskiej szkoły tkaniny”. Wystawa Fundacji Arton
Od 10 grudnia 2023 w warszawskie Fundacji Arton będzie prezentowana wystawa "Wspólny splot: początki polskiej szkoły tkaniny”, na której zaprezentowane zostaną prace: Magdaleny Abakanowicz, Jolanty Owidzkiej, Eleonory Plutyńskiej, Wojciecha Sadleya i Anny Śledziewskiej ze zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Kuratorką jest dziekana Wydziału Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich ASP w Warszawie – dr Marika Kuźmicz. Wystawa inauguruje badania Fundacji Arton nad historią tkaniny w warszawskiej ASP i potrwa do 29 lutego 2024.03.09.2024 -
Wystawa studencka
„Czym jest dzieła mniej, tym lepszy efekt. Liliana Lewicka”. Wystawa dyplomowa Adama Parola (WBASK) w Fundacji Arton
28 czerwca 2024 o godzinie 19:00 w Fundacji Arton odbędzie się wystawa dyplomowa Adama Parola – „Czym jest dzieła mniej, tym lepszy efekt. Liliana Lewicka”. Wystawa jest częścią dyplomu magisterskiego wykonanego na Wydziale Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie pod kierunkiem dr Mariki Kuźmicz i dr. Kuby Marii Mazurkiewicza. Można ją oglądać do 19 lipca.03.09.2024 -
Wystawa. Kim jest Janina Węgrzynowska?
Od 9 lutego do 29 kwietnia 2023 w warszawskiej Fundacji Arton można oglądać wystawę pt. "Kim jest Janina Węgrzynowska", której kuratorką jest dr Marika Kuźmicz. To prezentacja prac na papierze, które powstały w pierwszym okresie twórczości artystki, na przełomie lat 50. i 60. Wystawa jest organizowana we współpracy z Galerią Studio i Galerią Miejską bwa w Bydgoszczy. Działalność Fundacji Arton od kilku lat koncentruje się na prezentowaniu artystek, które były aktywne w latach 60., 70., i 80. Ich twórczość i biografie fascynują, ale każda z nich znalazła się poza obiegiem sztuki. Niektóre nigdy nie zostały rozpoznane przez instytucje kultury, inne stały się zapomniane. Dziś, kiedy po kilkudziesięciu latach odkrywamy je lub przypominamy o nich, często okazuje się, że ich twórczość inspiruje, będąc jednym z "brakujących elementów" polskiej historii sztuki.03.09.2024 -
Wystawa dydaktyków
Oprowadzanie Luizy Nader po wystawie „Hanna Orzechowska. W relacji”
13 października 2023 (piątek) o godz. 17:00 w Fundacji Arton odbędzie się oprowadzanie prof. Luizy Nader po wystawie „Hanna Orzechowska. W relacji”. Pierwszą indywidualną ekspozycję prac artystki od 1970 roku można oglądać do 18 listopada 2023. Kuratorkami są: Luiza Nader – wykładowczyni na Wydziale Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich (WBASK) Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Marika Kuźmicz – dziekana WBASK, założycielka Fundacji Arton.03.09.2024 -
„Hanna Orzechowska. W relacji”. Wystawa
Od 22 września 2023 Fundacja Arton zaprasza na wystawę "Hanna Orzechowska. W relacji" – pierwszą indywidualną ekspozycją prac artystki od 1970 roku. Kuratorki: Luiza Nader – wykładowczyni na Wydziale Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich (WBASK) Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Marika Kuźmicz – dziekana WBASK, założycielka Fundacji Arton. Wystawę można oglądać do 18 listopada 2023.03.09.2024