Wystawa „Robak sercowy” prezentuje siedem rzeźb i płaskorzeźb Aleksandry Liput wykonanych z ceramiki, szkła, tkaniny oraz drewna. Każda z tych prac jest metaforą magicznych rytuałów związanych z medycyną ludową Słowiańszczyzny. Te mocno zakorzenione w języku plastycznym artystki prace są niepokojącymi symbolami, które Liput przywołuje z zapamiętanych z dzieciństwa przesądów. Mroczny i duszny charakter prac artystki jest podkreślony przez zimne światło i specjalną scenografię.
„Robak sercowy” Aleksandry Liput to tytuł pracy, na którą składa się około 300 ceramicznych elementów „pełzających” po podłodze galerii przy placu Kościuszki. Wystawa podejmuje temat choroby w dawnych, ludowych wierzeniach i zestawia go ze współczesnością; otwiera nowy rok programowy w galerii SIC!.
Zza mięsistej kurtyny
Zza mięsistej kurtyny, wyglądającej niczym wielki, niedoprany bandaż, zerkają na nas urokliwe oczy ukryte w witrażu. Wchodzimy dalej. Jest tu duszno, niepokojąco, a atmosfera wydaje się nierealna.
Widzimy niedomagające i płaczące drzewo z przeszczepioną chorobą. Ponoć została wypędzona z człowieka, a drzewo sprowadziły do galerii „złe wiatry”… Z zakamarków galerii wypełzają glistopodobne ceramiczne organizmy, a jedynym „narzędziem medycznym” stają się miotły splecione z witek brzozowych. To najmroczniejsza wystawa Aleksandry Liput.
Choroba
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
Wystawa porusza temat choroby, który wzbudza strach, kryjąc się za białą szpitalną kotarą, przez co brakuje nam języka i przestrzeni, aby o nim rozmawiać. Artystka za pomocą silnie obrazowych prac wskazuje na to, jak z biegiem czasu zmieniły się ludzkie mechanizmy obronne i przekonania dotyczące zdrowia.
Kiedyś choroba była postrzegana jako coś, co przychodzi z zewnątrz – coś, na co nie mamy wpływu lub jest on bardzo ograniczony. Wierzono, że przyczyną wielu dolegliwości mogą być zarówno uroki, jak i zwierzęta, a w szczególności robaki, które przenikają do ciała i wywołują zarazę. Tytuł wystawy jest tego najlepszym przykładem – „robak sercowy rusza się we mnie” to pochodząca z południowych Węgier metafora dolegliwości związanych z nudnościami.
Współcześnie moralne prawo do choroby mają osoby, które rygorystycznie przestrzegają ustalonych reguł. Rzadko mówi się, że stan zdrowia i możliwości dbania o nie są ściśle związane z naszym statusem ekonomicznym, społecznym, a nawet geopolitycznym. W końcu „nasze zdrowie jest w naszych rękach”…
Dla Aleksandry Liput najważniejszym aspektem tej prezentacji jest zdjęcie odpowiedzialności z osoby chorej. Uwolnienie jej od brzemienia winy i oskarżeń o zaniedbania, których miała się dopuścić względem swojego ciała.
Aleksandra Liput
Urodzona w 1989 roku artystka wizualna. Zajmuje się ceramiką, miękkimi rzeźbami, obiektami oraz instalacjami. W swojej twórczości mierzy się z problematyką lęku, dziedziczenia traum, szeroko rozumianej duchowości i magicznych przedmiotów. Interesuje się koncepcjami związanymi z mitem i utopią.
Asystentka i doktorantka na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Współtworzy duet kuratorski DZIDY. Jej prace były prezentowane m.in. w Galerii Zachęta w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Galerii Labirynt w Lublinie, Galerii Arsenał w Poznaniu, Fundacji Galerii Foksal w Warszawie. Finalistka konkursu Coming Out – Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie 2017.
Artystka w swojej wcześniejszej twórczości koncentrowała się na malarstwie. Jego miejsce z biegiem czasu zajęła ceramika, kiedy twórczyni zaczęła szukać oparcia w naturze. Obecnie Liput odwzorowuje naturę poprzez sztukę, podkreślając jej znaczenie oraz udział w dawnych przesądach i rytuałach. Inspiracji poszukuje również w tym, co nadprzyrodzone.
Co, gdzie, kiedy
„Robak sercowy”. Wystawa prac Aleksandry Liput
artystka: Aleksandra Liput
kuratorka, autorka programu galerii: Mika Drozdowska
produkcja: Patrycja Ścisłowska
identyfikacja wizualna: Iwona Jarosz
konsultacja scenograficzna: Hubert Kielan
współpraca z publicznością: Zofia Starczycka, Magdalena Weber
galeria SIC! BWA Wrocław
ul. Kościuszki 9/10, Wrocław
5 kwietnia – 9 czerwca 2024
wernisaż: 5 kwietnia 2024 (piątek), godz. 19:00
oprowadzanie kuratorsko-autorskie: 6 kwietnia 2024 (sobota), godz. 14:00
partner: Uniwersytet Wrocławski, Instutut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Wrocławskiego, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
patronat medialny: Kwartalnik Szkło i Ceramika, MINT magazine
organizator: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej