„Wystawa niniejsza jest przekrojową i dość syntetyczną prezentacją dwóch pracowni warszawskiej ASP. W jednej przestrzeni spotykają się dwa światy technologicznie i formalnie dość odległe – fotografia i litografia. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że są to techniki stojące na antypodach, wręcz antagonistyczne.
Fundamentalna różnica uwidacznia się choćby w charakterze matrycy. Efemeryczna fotografia, rysowana światłem, bazuje na kliszy bądź operuje jedynie cyfrowymi środkami wyrazu, zaś w przypadku klasycznej litografii mamy do czynienia z łupkiem wapiennym, czyli matrycą kamienną” – wyjaśnia prof. Błażej Ostoja Lniski.
Fotografia i litografia. Etymologiczne powinowactwo
„A jednak obie te techniki mają pewien element wspólny, co wyraża się w ich etymologicznym powinowactwie – gr. γραφή (graphé) oznacza rysowanie. Fotografia i litografia, choć u źródeł swojego powstania służyły jako techniki z założenia reprodukujące, powielające czy dokumentujące wraz z upływem czasu wyzwoliły się z narzuconej im służebnej roli, znajdując w obszarze sztuki własną, indywidualną przestrzeń”.
„Warto zaznaczyć, że obie te techniki u źródeł swoich nie operowały w ogóle kolorem – każda eksplorowała na swój sposób świat ograniczony do czerni i bieli. Jednakże to, co z początku mogło się wydać ograniczeniem, stało się atutem, i jak to wielokrotnie w sztuce bywa skromność warsztatu doprowadziła do rozwoju czystej formy” – mówi prof. Ostoja Lniski.
Pracownię Litografii i Publikacji Unikatowych (Wydział Grafiki) reprezentują:
Magdalena Boffito, Małgorzata Bojko, Paulina Buźniak, Nastia Ciupa, Maria Janczak, Błażej Ostoja Lniski, Natasza Pleśniak, Mateusz Szabłowski
Pracownię Fotografii (Wydział Scenografii ASP w Warszawie) reprezentują:
Kamila Bukańska, Mariusz Gajewski, Sylwia Kadej, Wiktoria Kubat, Martyna Malenta, Maria Oleksiak, Paulina Orzeł
„Jaka przyszłość czeka fotografię i litografię? Myślę, że nie musimy mieć co do tego obaw, nadal będą ewoluowały potwierdzając swoje prawo do istnienia skłaniając do refleksji na temat matrycy, kopii, reprodukcji, produkcji, zmuszając artystów i odbiorców do przedefiniowanie tego, co uznajemy za sztuczne czy też naturalne” – mówi prof. Błażej Ostoja Lniski.
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 6
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 7
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 9
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 10
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 11
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 12
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 13
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 14
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 15
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 12
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
Co, gdzie, kiedy
Wystawa Pracowni Litografii i Pracowni Fotografii ASP w Warszawie
kurator wystawy: Izabela Madajczyk
Bałtycka Galeria Sztuki, Centrum Kultury 105 w Koszalinie
ul. Zwycięstwa 105
5 – 28 kwietnia 2024
wystawa czynna: pon. – pt,: 10:00-18:00;
sob. – niedz.: 15:00-18:00