Ewa Braun
Jest absolwentką historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim (1970). Doktoryzowała się (2014) w ASP w Warszawie. Pięć lat później otrzymała tytuł naukowy profesora sztuki. Po ukończeniu studiów związała się z kinematografią – zadebiutowała w 1970 roku w pionie kostiumograficznym „Albumu polskiego” w reżyserii Jana Rybkowskiego, „Pana Dodka” w reżyserii Jana Łomnickiego oraz serialu młodzieżowego Krzysztofa Szmagiera „Przygody psa Cywila”.
Jako autorka scenografii, dekoratorka wnętrz i projektantka kostiumów pracowała przy ponad sześćdziesięciu produkcjach filmowych, m.in. z reżyserami_kami: Edwardem Żebrowskim („Ocalenie”, 1972; „Szpital Przemienienia”, 1978), Januszem Nasfeterem („Nie będę cię kochać”, 1973), Krzysztofem Kieślowskim („Przejście podziemne”, 1973), Stanisławem Latałłą (’Listy naszych czytelników”, 1973), Wojciechem Marczewskim („Bielszy niż śnieg”, 1985), Wojciechem Jerzym Hasem („Pismak”, 1984), Waldemarem Dzikim (”Cudowne dziecko”, 1986), Tadeuszem Konwickim („Lawa”, 1989), Agnieszką Holland („Europa Europa”, 1990), Andrzejem Wajdą (’Wielki Tydzień”, 1995), Maciejem Dejczerem („Bandyta”, 1997), a także z Alexandrem Ramatim („I skrzypce przestały grać”, 1988), Johnem Irvinem („Eminent Domain”, 1990), Costą-Gavrasem („Mała apokalipsa”, 1992), Volkerem Schlöndorffem („Król olch”, 1996) czy Peterem Kassovitzem („Jakub kłamca”, 1999).
„Dekorator wnętrz próbuje odtworzyć czas miniony z okruchów kultury materialnej, za pomocą różnych przedmiotów, kreuje nową rzeczywistość filmową. Jednak fenomenem scenografii filmowej jest to, że wraz z zakończeniem zdjęć przestaje istnieć” – powiedziała Ewa Braun podczas wernisażu wystawy „Odtwarzanie minionych światów” w łódzkim Muzeum Kinematografii.
Największe osiągnięcia twórcze Ewy Braun wiążą się z filmami Krzysztofa Zanussiego i Janusza Majewskiego. U Zanussiego zaczynała jako II scenograf na planie nowatorskiej formalnie „Iluminacji” (1973), a potem współtworzyła tak znakomite, wyreżyserowane przez niego filmy, jak m.in.: „Barwy ochronne” (1976), „Spirala” (1978) czy „Dotknięcie ręki” (1992). Pełnię jej możliwości twórczych można dostrzec zwłaszcza w filmach Janusza Majewskiego, realizowanych zawsze z dużym rozmachem inscenizacyjnym i szczególną dbałością scenograficzno-wnętrzarsko-kostiumowo-rekwizytorską, m.in.: w „Zazdrości i medycynie” (1973), „Sprawie Gorgonowej” (1977), „Słonej róży” (1981), „C.K. Dezerterach” (1985) czy „Złocie dezerterów” (1998), a zwłaszcza w „Zaklętych rewirach” (1975) – błyskotliwej ekranizacji powieści Henryka Worcella.
Profesor Ewa Braun spełnia się także jako pedagog – w Szkole Filmowej w Łodzi oraz warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2014 roku uhonorowana Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
Opracowano na podstawie materiałów organizatora.
Powiązane aktualności
-
Stypendium
dr Martyna Kander i dr Antonina Konopelska ze stypendiami dla wybitnych młodych naukowców
Decyzją Ministra Edukacji i Nauki dr Martyna Kander z Wydziału Scenografii i dr Antonina Konopelska z Wydziału Wzornictwa warszawskiej ASP znalazły się w gronie tegorocznych laureatów_ek stypendium dla wybitnych młodych naukowców, w kategorii "dziedzina sztuki / sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki".07.06.2023 -
„Afrodyta”. Wystawa studencka w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie
27 maja 2023 w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie odbył się wernisaż wystawy "Afrodyta" z udziałem studentek Wydziału Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wystawa prezentowana w Galerii City Project ukazuje najciekawsze prace studenckie z siedmiu uczelni artystycznych z całej Polski, w tym studentek drugiego roku z Wydziału Scenografii ASP w Warszawie: Ały Wierzbickiej, Zuzanny Kundys, Agaty Chodyry, Zuzanny Tomanek i Matyldy Furmanek. Obiekty i instalacje powstały pod opieką dr Julii Skrzyneckiej oraz dr Martyny Kander. Wystawa jest częścią Festiwalu "Scena w Budowie" i potrwa do 2 lipca.07.06.2023