29 września 2023 odbyła się gala wręczenia nagród. Wyróżnienia w konkursie otrzymali: Ewa Czwartos za dyplom „Maluję, bo usta mam zamknięte” oraz Ryszard Paradowski za dyplom „Organtrop” – oboje z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Nagrodą dla laureata i osób wyróżnionych jest wystawa w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu.
Małą statuetkę dla Uczelni odebrał Rektor ASP Warszawa – prof. Błażej Ostoja Lniski. Na scenie obecny był także jeden z kuratorów konkursu artNoble – prof. Jacek Staszewski, dziekan Wydziału Grafiki ASP Warszawa.
Statuetki i dyplomy wręczyli prof. Jan Tutaj – przewodniczący kuratorów, Artur Krajewski – kurator konkursu, Lucjan Chrzanowski – Prezydent Miasta Żyrardowa.
"Milczenie Sokratesa jest stanowczo przeceniane"
Dyplom Łukasz Sawicki „Milczenie Sokratesa jest stanowczo przeceniane” został zrealizowany pod opieką prof. Tomasza Milanowskiego na Wydziale Malarstwa. Tytuł wystawy jest zarazem tytułem powieści napisanej przez Łukasza Sawickiego. Opisana przez niego historia równoległego świata stanowi pretekst do komentarza współczesnych zjawisk oraz przemian społeczno-politycznych zachodzących w skali globalnej.
"Milczenie Sokratesa jest stanowczo przeceniane" opisuje świat, gdzie Platon, Ksenofont i Alcybiades zapoczątkowali nowy kult religijny wokół ofiarnej śmierci Sokratesa. Akcja rozgrywa się w Unistycznym Postpaństwie KRK zorganizowanym wokół idei sokratejskiej unii, platońskiej republiki oraz scjentyzmu Saint-Simona.
„W związku z prawdopodobnym odkryciem w 1988 roku przez filozoficzno-naukową Radę Omniby, w jej zderzaczach hadronów w Sokratesgrodzie, prawdziwie matafizycznej, subkwantowej Cząsteczki boga, zmienia się status quo, dając sokratesjanom pierwszy, prawdziwie naukowy argument w debacie, zapoczątkowując tym samym postmodernizm o czysto religijnej proweniencji” – mówi Łukasz Sawicki.
„(…) Dziś, w 2023 roku po Sokratesie, coraz wyraźniejszy staje się fakt, że zbawczy ustrój postmodernistycznego sokratejskiego kapitalizmu (soc-kap), mimo liturgicznych zapowiedzi, jak nie był, tak i nie jest w stanie zapewnić materialnego zbawienia. Rozwój technologii doprowadził do wykształcenia się hiperrynku, który z kolei stwarza hiperrzeczywistość. Świat cyfrowy oraz wytwarzane metaversum doprowadziły do transformacji, zarówno przestrzeni, jak i czasu w ludzkim doświadczeniu. Metaversum cyfryzuje ludzką tęsknotę za zmartwychwstaniem i życiem wiecznym” – stwierdza artysta.
Rozwarstwienie multiplikujących się rzeczywistości
Celem części malarskiej dyplomu – realizowanej w pracowni prof. Tomasza Milanowskiego – jest zobrazowanie rozwarstwienia i nawarstwienia multiplikujących się rzeczywistości. W warstwie malatury, przesunięcie służy zobrazowaniu tego przeniesienia, przesytu, mijania się sensów, rozedrgania pojęcia prawdy, zaburzenia percepcji podmiotowej. Stosowane środki formalne oraz zabiegi warsztatowe służą zbadaniu momentu granicznego pomiędzy figuracją a abstrakcją. Momentu, kiedy to, co figuratywne ulega tak dalekiemu przetworzeniu, że psychologiczne warunki, jakie przypisujemy pojęciu rzeczywistego, zatracają się w akcie percepcji.
Cześć aneksowa dyplomu – wykonana na Wydziale Grafiki w pracowni prof. Andrzeja Węcławskiego – służy objawieniu pierwszego cyfrowego zapisu "Cząsteczki boga", odkrytej przez filozoficzno-naukową Radę Omniby w 1988. Jest to także formalna próba uchwycenia drogi od abstrakcji (część aneksowa) – materialnej, wyjawiającej się z chaosu pierwotności do coraz silniej rozpoznawalnej, traumatycznej figuracji (część malarska).
Łukasz Sawicki
Dyplomant Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie, absolwent WPiA na Uniwersytecie Warszawskim (2021), finalista konkursu Nowy Obraz Nowe Spojrzenie (2023). W swojej twórczości skupia się na filozoficzono-kulturowych aspektach nowoczesności w zderzeniu z ponowoczesnością, rozwijając przy tym wątki
i motywy z napisanej przez niego powieści.
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5