Projekt Agaty Uchman połączył inspiracje polskim folklorem i baletami triadycznymi Oskara Schlemmera (Bauhaus). Muzyka, która powstała specjalnie dla tego projektu wyzwala działanie i współkreuje „Inny Świat”. Pierwsza – testowa – odsłona projektu odbyła się 20 grudnia 2022 w godzinach w laboratoryjnych warunkach Galerii Spokojna.
„Fizyczność ludzkiego ciała zatraca się, w ten sposób tworzy się świat abstrakcyjnych form, które żyją własnym życiem, ożywają za sprawą niewidocznych, ukrytych w nich performerów”. (…) Archetypy transformują w stronę science fiction. Gatunki ulegną zatarciu….” – mówi artystka.
„[…] Osoba zakładająca kostium staje się zwieńczeniem projektu. Człowiek zostaje uszyty, przycięty, nasycony kolorem i znaczeniową konwencją. Jego ruchy zostają ograniczone możliwościami jakie daje kostium w sensie dosłownym, motorycznym. Zachowanie człowieka w kostiumie, jest również zachowaniem kostiumu. Wszystko co zrobi kostiumo-człowiek odnosi się do konwencji wzorniczej, kolorów, symboli” – wyjaśnia Agata Uchman.
„Folk Triadyczny” vol. 2. Performance Agaty Uchman. Zapis video
„Folk Triadyczny”. Performance Agaty Uchman
zdjęcia : Adam Keller, Robert Kruczek
montaż: Adam Keller
choreografia: Hanna Jurczak
muzyka: Bartosz Ługowski
performerzy: Joanna Płóciennik, Katarzyna Wróbel, Agata Brzozowska-Kazimierska, Anna Ługowska Asia Joe Pawlowska, Nina Wasyluk, Irék Vojáček, Adam Gąsecki
koordynacja i produkcja: Joanna Płóciennik
projektowanie tkanin: Ola Czajor, Ewa Kopica
Specjalne podziękowania dla Joanny Płóciennik z Teatru Sztuka Ciała.
Podziękowania dla Pracowni Plastycznej Teatru Animacji w Poznaniu pod kierownictwem Grzegorza Fijałkowskiego oraz Oli Czajor.
„Folk Triadyczny” vol. 4. Performance Agaty Uchman. Zapis video
„Folk Triadyczny”. Performance Agaty Uchman
zdjęcia : Adam Keller, Robert Kruczek
montaż: Adam Keller
choreografia: Hanna Jurczak
muzyka: Bartosz Ługowski
performerzy: Joanna Płóciennik, Katarzyna Wróbel, Agata Brzozowska-Kazimierska, Anna Ługowska Asia Joe Pawlowska, Nina Wasyluk, Irék Vojáček, Adam Gąsecki
koordynacja i produkcja: Joanna Płóciennik
projektowanie tkanin: Ola Czajor, Ewa Kopica
Specjalne podziękowania dla Joanny Płóciennik z Teatru Sztuka Ciała.
Podziękowania dla Pracowni Plastycznej Teatru Animacji w Poznaniu pod kierownictwem Grzegorza Fijałkowskiego oraz Oli Czajor.
„Przepraszam bardzo, co się tutaj dzieje…?” „Folk Triadyczny” w wypowiedziach i opiniach przechodniów
Czworo studentów ścieżki Antropologia Współczesności ISNS UW: Adam Józefiak, Aniela Kryczek, Katarzyna Mikołajczyk, Maksymilian Nowotniak pod opieką dr. Alberta Jawłowskiego przeprowadziło badania odbioru performance’u „Folk Triadyczny”, wykonanego w przestrzeniach hali Dworca Centralnego (18 października 2023) i w pasażu stacji Metro Świętokrzyska (19 października) w Warszawie.
Badaczy interesowały reakcje przypadkowych widzów i przechodniów oraz ich opinie i interpretacje wydarzenia. Badanie obejmowało techniki obserwacji i krótkie wywiady swobodne, nieustrukturyzowane. Rozmowę inicjowała prośba o wyjaśnienie co się dzieje, odnosząca się do wyglądu i choreografii aktorów działających w publicznych przestrzeniach miasta. Prezentujemy cząstkowe, wstępnie uporządkowane wyniki rozmów z przypadkowymi widzami. Szczególną uwagę poświęcono temu, co widzą i jak interpretują to wydarzenie, bez uprzedniej wiedzy na jego temat.
Metodologia i techniki badawcze, wraz z końcowymi wnioski i interpretacją zostaną zaprezentowane w styczniu w osobnym artykule podsumowującym badanie.
Agata Uchman
Kostiumografka, projektantka, artystka. Absolwentka Wydziału Scenografii i Malarstwa ASP w Warszawie. Należy do OISTATu (Międzynarodowej Organizacji Scenografów i Techników Teatru). Projektowała kostiumy dla: Teatru Nowego w Poznaniu, Teatru Muzycznego w Poznaniu, Opery na Zamku w Szczecinie, Opery Nova w Bydgoszczy, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Opery Bałtyckiej. Jest autorką kostiumów i scenografii do wielu artystycznych projektów filmowych w Polsce i zagranicą m. in.: „The Big Leap” SE/PL. Jej prace znalazły się na międzynarodowej wystawie ukazującej ostatnie 25 lat projektowania kostiumów na świecie „Costume at the turn of century 1990-2015”, która była prezentowana m.in w USA, Chinach oraz w Polsce.
W latach 2013–2016 tworzyła autorską markę NUMER uchman/winiarska łączącą design i modę. Projekt zadebiutował na Berlin Fashion Week. W 2018 spędziła trzy miesiące na GWU (George Washington University) w ramach grantu otrzymanego od Fundacji Kościuszkowskiej.
W 2019 została laureatką Teatralnych Nagród muzycznych im. J. Kiepury. Prowadziła wykłady i warsztaty na: ASP w Warszawie, George Washington University, School of Form, MSKPiU.
strona artystki: www.agatauchman.com
Performerzy z Teatru Sztuki Ciała
Performerzy współpracują reżysersko i choreograficznie z Marią Seweryn, Pau Bachero (Hiszpania), Katarzyną Sobiszewską (Wrocławski Teatr Pantomimy), Weroniką Pełczyńską. Mają doświadczenie w tworzeniu spektakli scenicznych i performatywnych instalacji wystawianych w salach widowiskowych oraz na scenach Teatru Współczesnego, Teatru Dramatycznego (Scena na Woli), Teatru Stara Prochownia, Teatru WARSawy, Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu oraz w przestrzeni miejskiej. Od kilku lat współtworzą nurt artystyczny Żywych Rzeźb, z którymi występują m.in. na Festiwalu UFO w Szamotułach, na Festiwalu FURA w Ustce i na występach w Danii, Holandii i Katarze.
Kształcili warsztat u najbardziej uznanych europejskich mistrzów teatru fizycznego, takich jak: Anton Adasinsky, Radim Vizvary, Mirenka Cechowa, Lionel Menard, Pau Bachero i amerykański mistrz komedii ciała – Gregg Goldston. Szkolili się m.in. u nauczycieli: Accademii Teatro Dimitri SUPSI (Szwajcaria), Die Etage w Berlinie, HAMU w Pradze, Warszawskiego Centrum Pantomimy, Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego. W pracy teatralnej i animacyjnej chętnie wykorzystują doświadczenie z innych bliskich im dyscyplin, takich ja: taniec, muzyka, joga, psychologia, pedagogika. Są także animatorami i edukatorami teatralnymi.
Adam Keller
Grafik, animator i producent, autor fimów. Studiował na Uniwersytecie Łódzkim i na Uniwersytecie Warszawskim. Autor projekcji multimedialnych do spektakli teatralnych w całym kraju, m.in.: „Crazy for You” (Opera na Zamku), „Nabucco”(Opera Bałtycka),”Cosi fan tutte”(Opera Nova), „Alicja w krainie czarów” (Opera Nova) „Arabska noc” oraz Koncertów Sylwestrowych w Operze Nova w Bydgoszczy czy musicali w Teatrze Muzycznym ROMA: „Deszczowa piosenka”, „Aladyn Jr”, „Les Misérables”, „Upiór w operze”, „Miss Saigon”, „Grease”, ”Mamma Mia!”, „Pięć ostatnich lat”, „Once”. Autor oprawy graficznej przedstawienia „Jesus Christ Superstar” wystawianego z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski na stadionie w Poznaniu. Zajmuje się również tworzeniem grafik i animacji dla telewizji, m.in. oprawy programów i kanałów telewizyjnych. Jest autorem efektów specjalnych do filmów fabularnych i reklamowych.
Albert Jawłowski
Pracuje jako adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest członkiem Polsko-Syberyjskiej Grupy Roboczej przy Wydziale Artes Liberales UW. Po raz pierwszy pojechał do Buriacji w 2007 roku. Pracował w terenie w Kraju Zabajkalskim, na Ałtaju i w Jakucji. Zajmował się też badaniem i teorią kultury popularnej. Jest autorem artykułów naukowych i popularnonaukowych oraz książek „Święty ład. Rytuał i mit mundialu” i „Dawno temu w Galaktyce Popularnej”, a także scenariuszy filmowych i telewizyjnych.
Co, gdzie, kiedy
„Folk Triadyczny”. Performance Agaty Uchman
Video: Adam Keller
Muzyka: Marcin Wasilewski
Performerzy (video): Albert Jawłowski, Agata Uchman
Badania dotyczące projektu i publikacja:
dr Albert Jawłowski ze studentami Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych.
- Dworzec Centralny, Hala Główna: 18 października 2023, godz. 16:00
- Pasaż Metro Świętokrzyska: 19 października 2023, godz. 10:00
- PROM Kultury Saska Kępa (ul. Brukselska 23): 20 października 2023, godz. 20:30
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
Projekt dofinansowany ze środków Związku Artystów Scen Polskich ZASP – Funduszu Socjalnego, Kulturalnego lub Edukacyjnego.