Najlepsze dyplomy na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki w Polsce
Konkurs „Najlepsze dyplomy na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki w Polsce” jest wydarzeniem cyklicznym – realizowany jest co dwa lata przez cztery uczelnie, które kształcą studentów z zakresu konserwacji i restauracji dzieł sztuki: Wydziały Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Wydział Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
Ocena działalności artystyczno-naukowej absolwentów
Celem Konkursu jest spotkanie w gronie środowiska naukowego, wspólne dyskusje i wymiana doświadczeń ale przede wszystkim ocena działalności artystyczno-naukowej absolwentów, interdyscyplinarności kierunku i podejmowanych przez dyplomantów wyzwań.
„Pragniemy podkreślić interdyscyplinarność kierunków oraz ich szczególną specyfikę i zakres działań. Inicjatywa ma także na celu zbliżenie środowisk akademickich i wzajemną wymianę doświadczeń, co stało się tym bardziej istotne po ostatnich latach izolacji. Najeży podkreślić,
że planowana obecnie sesja naukowa i publikacja towarzysząca konkursowi, wymiana myśli i wspólne dyskusje potwierdzają otwartość i profesjonalizm społeczności akademickich ww. ośrodków” – mówi dr hab. Jarosław Adamowicz, prof. ASP, Dziekan WKiRDS Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.
Zgodnie z Regulaminem, spośród nominowanych do Konkursu prac, jury nagrodziło w głosowaniu jawnym trzy osoby. Laureat pierwszego miejsca otrzymuje nagrodę pieniężną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 15 000 zł.
Nagrody finansowe za kolejne dwa miejsca ufundowali Stowarzyszenie na Rzecz Ochrony Dziedzictwa Kulturowego „Kon-Takt” z nagrodą w wysokości 4 000 zł, oraz JM Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie z nagrodą w wysokości 3 000 zł. Przyznano także cztery wyróżnienia – po jednym wyróżnieniu dla uczestnika konkursu z każdej uczelni.
I miejsce: Filip Łazarczyk, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
W tegorocznej edycji konkursu ,,Najlepsze dyplomy na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki w Polsce (absolwenci roczników 2020/21, 2021/22)” I miejsce zajął absolwent ASP w Warszawie – Filip Łazarczyk.
- Praca magisterska/praktyczna: „Problemy konserwacji stylizowanej Kolumny z Baranem z dawnego ogrodu Bolesława i Marii Cybisów, ze zbiorów Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie”, promotor: dr hab. Wiesław Procyk, prof. uczelni, Katedra Konserwacji i Restauracji Rzeźby i Elementów Architektury
- Praca magisterska/aneks konserwatorski: „Konserwacja i restauracja rzeźby drewnianej polichromowanej Matka Boska z Dzieciątkiem ze zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu”, promotor: prof. dr hab. Krzysztof Chmielewski, Katedra Konserwacji i Restauracji Malarstwa na Podłożach Ruchomych i Rzeźby Drewnianej Polichromowanej
- Praca magisterska/praca teoretyczna: „Zagadnienia związane z polichromią na przykładzie rzeźby gotyckiej”, promotor: dr Marcin Zgliński, prof. uczelni, Międzywydziałowa Katedra Historii i Teorii Sztuki.
- Praca magisterska/aneks artystyczny: „Dyptyk”, promotor: dr hab. Grzegorz Stachańczyk, prof. uczelni, Katedra Kształcenia Ogólnoplastycznego
II miejsce: Justyna Latoń, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
Tytuł pracy: „Problematyka metody taszlowania na przykładzie konserwacji marmurowej kompozycji rzeźbiarskiej z grobowca rodziny Sennewaldt”
Promotor: dr Mariusz Wrona, Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby Kamiennej, Stiuku i Ceramiki
III miejsce: Joanna Gorzałczany, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Część konserwatorsko-artystyczna pracy dyplomowej magisterskiej: „Dokumentacja Prac Konserwatorskich i Restauratorskich, „Epitafium” Józef Szajna ok. 1966 r.”
Opiekun pracy dyplomowej: dr hab. Sławomir Kamiński, prof. UMK
Część teoretyczno-badawcza pracy dyplomowej magisterskiej: „Opracowanie metodyki interpretacji nieinwazyjnych badań zapraw dziewiętnastowiecznych obrazów na podłożu płóciennym za pomocą przenośnego spektrometru XRF”
Opiekun pracy dyplomowej: dr hab. Mirosław Wachowiak, prof. UMK
Wyróżnienie: Daria Maciąg, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Część konserwatorsko-artystyczna pracy dyplomowej magisterskiej: „Konserwacja i restauracja chrzcielnicy drewnianej z 1884 roku, autorstwa Johanna Gaedke, z kościoła pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Drawnie”, promotor: dr hab. Jacek Stachera, prof. UMK
Katedra Konserwacji-Restauracji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej UMK
Część teoretyczno-badawcza pracy dyplomowej magisterskiej: „Projekt konserwatorski dla kościoła pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Drawnie wraz z dokumentacją badań Promotor: dr Joanna M. Arszyńska,
Katedra Konserwacji-Restauracji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej UMK
Aneks do pracy dyplomowej magisterskiej: „Restauracja obrazu olejnego na płótnie pt. Serce Pana Jezusa, nieznanego autora, z Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Mikołaja w Reptach Śląskich”,
Promotor: dr hab. Elżbieta Szmit-Naud,
Katedra Konserwacji-Restauracji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej UMK
Wyróżnienie: Magdalena Żmuda, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Praca magisterska/Praktyczna: „Problematyka konserwacji silnie przesuszonej tkaniny jedwabnej na przykładzie obiektu przestrzennego z Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej. Parasol; nr inw. MPH-253”, promotor: dr Monika Stachurska,
Katedra Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych
Praca magisterska/Praca teoretyczna: „Parasol – modny dodatek XIX-wiecznej elegantki”, promotor: dr Anna Oleńska,
Międzywydziałowa Samodzielna Katedra Kształcenia Teoretycznego
Praca magisterska/Aneks artystyczny: „Monument”, promotor: prof. dr hab. Artur Krajewski,
Katedra Kształcenia Ogólnoplastycznego
Wyróżnienie: Pola Birger, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu
CZĘŚĆ A1 (Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich): „Konserwacja i restauracja trzech tond witrażowych z XVII wieku, malowanych emaliami, osadzonych w sześciobocznym szkleniu witrażowym, wpisanych do rejestru zabytków pod numerem 1396 B, pochodzących z okna o numerze I w kościele pw. Narodzenia św. Jana Chrzciciela w Nowych Dworach
CZĘŚĆ A2 (Dokumentacja kopii): „Kopia tonda witrażowego z XVII wieku, malowanego emaliami, osadzonego w sześciobocznym szkleniu witrażowym, wpisanego do rejestru zabytków pod numerem 1396 B, z okna o numerze I w kościele pw. Narodzenia św. Jana Chrzciciela w Nowych Dworach. Pastisz tonda malowanego emaliami, osadzony w sześciobocznym szkleniu witrażowym, o cechach charakterystycznych dla witraży nowożytnych malowanych emaliami z początku XVII wieku”, promotor części A1 i A2: dr hab. Marcin Czeski
Pracownia Konserwacji i restauracji witraży CZĘŚĆ B (Praca teoretyczna): „Witraże fundacyjne przełomu XVI i XVII wieku z terenów Pomorza, Brandenburgii, Prus Królewskich i północnej Wielkopolski”, promotor części B: dr Ewa Łukaszewicz-Jędrzejewska
Co, gdzie, kiedy
Sesja naukowa i wykłady wieńczące konkurs:
26 października 2023 roku w godz.: 10:00 – 16:30
Aula Główna Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, ul. Jana Matejki 13, Kraków