Polska szkoła tkaniny
Zjawisko określane jako „polska szkoła tkaniny”, które przejawiło się za pośrednictwem grupy artystek i artystów w latach 60. XX w., miało swoje początki znacznie wcześniej. Za moment fundujący ten rozdział polskiej i światowej sztuki uważa się I Międzynarodowe Biennale Tkaniny
w Lozannie (1962).
To wydarzenie miało charakter manifestacji wręcz rewolucyjnej (tak określiła pokaz polskiej reprezentacji na Biennale międzynarodowa prasa), ale faktycznie proces jego kształtowania się był długotrwały, złożony i związany ze środowiskiem warszawskiej Szkoły Sztuk Plastycznych, a następnie tutejszej Akademii Sztuk Pięknych.
Tkanina w warszawskiej ASP
Współtworzące ten nurt osoby, które uczestniczyły w najważniejszych międzynarodowych wystawach tkaniny, odnosząc spektakularne sukcesy (m.in. Magdalena Abakanowicz, Jolanta Owidzka, Ada Kierzkowska czy Wojciech Sadley) miały wspólną historię, związaną
z warszawską Akademią Sztuk Pięknych. Te wspólne studia odbywały się z udziałem wybitnych pedagogów, przede wszystkim: Eleonory Plutyńskiej, Anny Śledziewskiej i Mieczysława Szymańskiego, którzy rozpoczęli swoją pracę twórczą i pedagogiczną jeszcze w okresie międzywojennym.
Każde z nich odkrywało medium tkaniny na swój sposób, jednocześnie odnosząc się z szacunkiem i uważnością do tkackiej techniki i jej historii. Zdobytą praktyczną i teoretyczną wiedzę przekazali następnie kolejnej generacji artystów. Tak rozpoczęła się historia polskiej szkoły tkaniny.
„Pomimo różnych indywidualności poszczególnych twórców, wyraźnie różnych systemów myślenia, widzenia i rozumienia otaczających nas zjawisk, autorzy polscy zaprezentowali jednolity styl, który można nazwać polską szkołą” – mówi Jolanta Owidzka.
Kontynuacja tradycji
To niezwykły przykład międzypokoleniowej ciągłości, tradycji, która jest twórczo rozwijana z dekady na dekadę, pomimo historycznych przełomów i wstrząsów. Zainicjowana w warszawskiej ASP historia ma swoją kontynuację. W ostatnich latach widoczne jest wzrastające ponownie zainteresowanie medium tkaniny i historią pedagogiki w tym zakresie, czego przykładem jest m.in. działalność Elizy Proszczuk, która w ramach własnej działalności artystycznej pracuje z dziedzictwem Eleonory Plutyńskiej.
„Poprzez zestawienie tkanin autorstwa pierwszych pedagożek oraz przedstawicieli polskiej szkoły tkaniny z materiałami dokumentującymi działalność dydaktyczną na uczelni, uwidaczniamy na wystawie fakt międzypokoleniowej łączności w tym zakresie. W 2024 roku przygotowane przez nas wystawy będą prezentować dokonania zapomnianych lub nierozpoznanych do tej pory przedstawicielek tego medium” – mówi kuratorka wystawy.
Co, gdzie, kiedy
„Wspólny splot: początki polskiej szkoły tkaniny”
kuratorka: Marika Kuźmicz
współpraca: Barbara Orłowska, Adam Parol
display, identyfikacja wizualna: Łukasz Izert
Wystawie towarzyszy program warsztatów oraz spotkań edukacyjnych. Więcej informacji na stronie Fundacji Arton.
Fundacja Arton
ul. Foksal 11/4
Warszawa
10 grudnia 2023 – 29 lutego 2024
Wernisaż wystawy: 9 grudnia 2023
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Współfinansowane przez Miasto st. Warszawa
Powiązane aktualności
-
„Małgorzata Potocka”. Wystawa Fundacji Arton
Od 15 lipca do 16 września 2013 w siedzibie Fundacji Arton w Warszawie będzie prezentowana wystawa poświęcona aktorce, reżyserce, producentce filmowej i artystce wizualnej – Małgorzacie Potockiej. Kuratorką wystawy "Małgorzata Potocka" jest Dziekana Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej ASP – dr Marika Kuźmicz.01.12.2023 -
Wystawa. Kim jest Janina Węgrzynowska?
Od 9 lutego do 29 kwietnia 2023 w warszawskiej Fundacji Arton można oglądać wystawę pt. "Kim jest Janina Węgrzynowska", której kuratorką jest dr Marika Kuźmicz. To prezentacja prac na papierze, które powstały w pierwszym okresie twórczości artystki, na przełomie lat 50. i 60. Wystawa jest organizowana we współpracy z Galerią Studio i Galerią Miejską bwa w Bydgoszczy. Działalność Fundacji Arton od kilku lat koncentruje się na prezentowaniu artystek, które były aktywne w latach 60., 70., i 80. Ich twórczość i biografie fascynują, ale każda z nich znalazła się poza obiegiem sztuki. Niektóre nigdy nie zostały rozpoznane przez instytucje kultury, inne stały się zapomniane. Dziś, kiedy po kilkudziesięciu latach odkrywamy je lub przypominamy o nich, często okazuje się, że ich twórczość inspiruje, będąc jednym z "brakujących elementów" polskiej historii sztuki.01.12.2023 -
„P.S. Warunkiem uczestnictwa jest praca twórcza”. Mikrohistorie plenerów w Osiekach
Od 13 czerwca w Fundacji Arton przy ul. Foksal w Warszawie będzie prezentowana wystawa „P.S. Warunkiem uczestnictwa jest praca twórcza”, czyli Mikrohistorie plenerów w Osiekach. Ekspozycję przygotowały osoby studenckie II roku I st. Wydziału Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich ASP w Warszawie, we współpracy z Fundacją Osieki im. Jerzego Fedorowicza i Ludmiły Popiel, z okazji 60. rocznicy inauguracji plenerów w Osiekach. Opieka merytoryczna: dr hab. Agnieszka Popiel, prof. Uniwersytetu SWPS, dr Marika Kuźmicz, Dziekana WBASK.01.12.2023