Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja
21.02.2025

15-lecie Wydziału Sztuki Mediów ASP w Warszawie. Wystawa

niebieskie skośne elementy graficzne na czarnym tle oraz liternictwo
Od 29 lutego 2025 w Galeria -1 w Pałacu Czapskich będzie prezentowana jubileuszowa wystawa z okazji 15-lecia Wydziału Sztuki Mediów warszawskiej ASP. Wernisaż odbędzie się 28 lutego o godzinie 18.00. Koncepcja wystawy: prof. Sławomir Ratajski, dr Izabela Maciusowicz, dr Piotr Kucia. Kurator: dr hab. Jakub Wróblewski, prof. uczelni. Wystawę można oglądać do 27 marca 2025.

Jubileuszowa wystawa z okazji 15-lecia Wydziału Sztuki Mediów warszawskiej ASP jest próbą znalezienia różnic i podobieństw, zweryfikowania oraz określenia charakterystyk modeli dydaktycznych oraz definicji obecnych wartości i prognoz rozwoju kierunków na nim obecnych.

Nowe konteksty na polu sztuki

Unikatowa jednostka składa się z powiązanych, jak również niezależnych komórek odpowiedzialnych za dydaktykę, badania, specyfikowanie oraz produkcję „nowomediowych” realizacji.

Piętnaście lat było okresem wdrażania różnorodnych modeli dydaktycznych pod jednym, najważniejszym kierunkiem polegającym na dynamizacji rozwoju artystycznego osób studenckich oraz tworzeniu nowych propozycji i kontekstów na polu sztuki.

Wydział Sztuki Mediów

Wydział bazujący na odkrywczych i unikalnych procesach dydaktycznych, m.in. Oskara Hansena, Jerzego Jarnuszkiewicza i Grzegorza Kowalskiego, został powołany dzięki wizjonerskiej koncepcji i staraniom profesora Stanisława Wieczorka, którego praca była kontynuowana w następnych latach.

Dziekanami byli kolejno: prof. Janusz Fogler, prof. Prot Jarnuszkiewicz, prof. Stanisław Ratajski; obecnie funkcję tę pełni dr Piotr Kucia. Jednostka cały czas ewoluuje, rozwija kierunki nauczania i otwartą dydaktykę nastawioną na współczesne poszukiwania i relacyjne działania.

Wydział był i jest zbiorem różnorodnych postaw artystycznych, reprezentowanych przez osoby dydaktyczne oraz studenckie. W ciągu piętnastu lat swoją obecność na kierunku zaznaczyło wspaniałe grono dydaktyczne, naukowe i administracyjne działające w pracowniach i przestrzeniach kampusu przy ul. Spokojnej 15, tworzące wystawy, pokazy i działania poza nim.

2009—2024

Na wystawie są prezentowane dane – w postaci wizualnych zestawień – opisujące składowe jednostki, kluczowe struktury, punkty zwrotne w mikro- i makroskali. Reprezentują one okres 2009—2024, w którym Wydział przeobrażał się i formował, zyskując własną tożsamość. Okres ten udokumentowany jest archiwalnymi zdjęciami aktywności odbywających się na Wydziale i poza nim, na których uchwycone są procesy twórcze, realizacje i działania.

Wybór fotografii został przeprowadzony przez osoby prowadzące pracownie. Najistotniejsze jednak jest dla nas współdziałanie osób dydaktycznych i osób studenckich — o naszym zaangażowaniu świadczy widzialność osób absolwenckich na polskiej i międzynarodowej scenie artystycznej.

2024—

Kolejnym elementem wystawy jest interaktywna, oparta na wykorzystaniu sztucznej inteligencji instalacja, bazująca na dużym modelu językowym. Realizacja ta oddaje głos przyszłościowym i futurystycznym kierunkom, w jakich może podążać Wydział Sztuki Mediów. Stanowi marzenie o dydaktyce pozbawionej barier, aspiracji do tworzenia spekulatywnych, wartościowych wizji rzeczywistości, scenariuszy nowych form edukacyjnych oraz innowacyjnych metod pracy w obszarach sztuki, technologii i humanistyki.

Jej charakter nawiązuje do drugiego okresu zapisanego w tytule wystawy: 2024—. Instalacja staje się pomostem między utopią a pragnieniami, prototypowaniem współczesnych systemów edukacyjnych oraz dyskusją na temat przestrzeni warsztatowych i dydaktycznych, które są wolne od ograniczeń wynikających z miejsca czy funduszy.

Projekt zakłada otwartość na zmiany oraz krytyczną refleksję nad utartymi sposobami działania w obrębie Akademii. Stawia pytania o imitacje obecne w generatywnej sztuce algorytmów, analizując je w kontekście innowacyjnych konceptów opartych na bazach danych.

Czy wyidealizowana estetyka dydaktyki może stanowić podstawę zmiany?

Czy wyidealizowana estetyka dydaktyki może stanowić podstawę zmiany? Czy niedoskonałości rozumienia przez AI mogą stać się impulsem do przekształcenia konwencjonalnych metod edukacji? Jaką formułę powinna przyjąć Akademia XXI wieku, w którym rzeczywistość fizyczna funkcjonuje na równi z cyfrową i wirtualną, przenikając się z bitami i atomami?

Czy algorytmy mają prawo uczestniczyć w refleksji nad kierunkami dydaktycznymi i w dyskusji o tak unikalnych zjawiskach, jak kreatywność oraz nauczanie, a raczej odkrywanie sztuki w procesie edukacji w Akademii?

Obszar Wspólny / Obszar Własny

Ekspozycję zamyka dokumentacja relacji kolektywnych, wynikających z działania Obszar Wspólny / Obszar Własny, do którego zaproszono osoby związane z Wydziałem Sztuki Mediów. W trakcie tygodniowej aktywności poprzedzającej wystawę przygotowana przestrzeń była otwarta dla wszystkich, zachęcając do grupowych lub indywidualnych wypowiedzi o różnorodnym charakterze. Jej procesualny i dynamiczny charakter odzwierciedla artystyczne decyzje uczestników.

Na wystawie zaprezentowana jest czterokanałowa instalacja wideo dokumentująca realizację przeprowadzoną przez dr. Łukasza Koselę. Projekt wpisuje się w otwartą dydaktykę prowadzoną na Wydziale, stanowiąc wspólny głos środowiska twórców.

opracowano na podstawie tekstu kuratorskiego dr hab. Jakub Wróblewski, prof. uczelni

Koncepcja wystawy: prof. Sławomir Ratajski | dr Izabela Maciusowicz | dr Piotr Kucia
Kurator: dr hab. Jakub Wróblewski, prof. uczelni
Kwerenda: dr Iza Maciusowicz
Projekt graficzny: mgr Piotr Piwocki
Projekt okolicznościowego sygnetu WSM: mgr Piotr Piwocki | dr hab. Jakub Wróblewski, prof. uczelni
Architektura wystawy: dr Jakub Marzoch
Organizator wystawy: ASP w Warszawie
Współorganizator wystawy: WSM ASP w Warszawie
Koordynatorka: Viktoriia Stetsiuk

 

  • Instalacja AI powstała we współpracy z Wydziałem Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej
  • Programowanie instalacji AI: Bartosz Grabek | Filip Kucia | Szymon Trochimiak
  • Wybór tekstów do trenowania instalacji AI: dr Iza Maciusowicz | dr hab. Monika Murawska, prof. uczelni | dr hab. Piotr Kopik, prof. uczelni | dr Łukasz Kosela | dr hab. Jakub Wróblewski, prof. uczelni
  • Działanie performatywne Obszar Wspólny / Obszar Własny, produkcja, nadzór, dokumentacja: dr Łukasz Kosela, as. Aleksandra Murawska.
  • Archiwalne zdjęcia oraz teksty prezentowane na wystawie autorstwa pracowników dydaktycznych Wydziału Sztuki Mediów ©Wydział Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w WarszawieWystawa powstała na bazie zadania badawczego realizowanego na Wydziale Sztuki Mediów: „Dotykalne – niedotykalne. Materialny obiekt sztuki w świecie cyfrowym”, pod kierownictwem prof. Sławomira Ratajskiego.

Co, gdzie, kiedy

czarne skośne elementy graficzne na niebieskim tle oraz liternictwo
Plakat wystawy z okazji 15-lecia Wydziału Sztuki Mediów ASP w Warszawie, Pałac Czapskich, Galeria -1, 28.02 – 27.03.2025. Projekt graficzny: Piotr Piwocki

2009—2024
2024—

Wystawa 15-lecia Wydziału Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Pałac Czapskich, Galeria -1
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Krakowskie Przedmieście 5

28 lutego – 27 marca 2025
wernisaż:28 lutego, godz. 18.00
Wystawa czynna:  wt.–niedz., godz. 12.00–19.00

niebieskie skośne elementy graficzne na czarnym tle oraz liternictwo
Plakat wystawy z okazji 15-lecia Wydziału Sztuki Mediów ASP w Warszawie, Pałac Czapskich, Galeria -1, 28.02 – 27.03.2025. Projekt graficzny: Piotr Piwocki