Artystyczne, Stołeczne, Społeczne
Projekt „Artystyczne, Stołeczne, Społeczne” jest próbą przyjrzenia się zarówno politykom miejskim, jak i potrzebom artystów i artystek. „Naszym celem jest stworzenie narzędzi do dialogu pomiędzy na pozór odległymi, ale w rzeczywistości wzajemnie wpływającymi na siebie wymiarami życia miejskiego: administracyjnym i artystycznym” – wyjaśniają kuratorki projektu: Łukaszka Staszkiewicz i Vera Zalutskaya.
„W ramach projektu współpracujemy z Wydziałem Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Poprzez wywiady z osobami artystycznymi i pracownikami ZGN-ów w poszczególnych dzielnicach miasta zbieramy informacje dotyczące realnych oraz ustawowo określonych funkcji pracowni artystycznych. Badamy ulokowanie pracowni w przestrzeni miasta, ich dostępność oraz warunki pozyskania pracowni twórczej przez zainteresowane osoby. W wyniku badań zostanie stworzona wystawa, która będzie prezentowana w przestrzeni WOK Lab – mówią kuratorki.
Warszawskie Obserwatorium Kultury
Warszawskie Obserwatorium Kultury bada lokalne środowisko artystyczne i jego potrzeby poprzez przyjrzenie się miejskiej infrastrukturze pracowni artystycznych. Celem projektu jest uwidocznienie i wzmocnienie pozycji pracowni artystycznych poprzez podkreślenie wagi tych miejsc dla funkcjonowania stołecznego pola kultury.
Pracownie artystyczne
Pracownie artystyczne są szczególnymi – w dużym stopniu ukrytymi dla publiczności – przestrzeniami na mapie miasta. Nie sposób oszacować dokładnej ilości pracowni twórczych zlokalizowanych na terenie Warszawy – jest ich przynajmniej 500.
„Osoby artystyczne, pracujące najczęściej na zasadzie freelance’u, są zdane na siebie w kwestii organizacji przestrzeni do pracy, wytwarzania i magazynowania swoich dzieł. Niektórzy wynajmują dedykowane temu lokale od dzielnicowych ZGN-ów, inni zapewniają sobie przestrzeń do pracy wynajmując lub podnajmując pomieszczenia od osób prywatnych. Programy miejskie, których celem w teorii jest ułatwienie dostępu do lokali przeznaczonych na pracownie twórcze, działają na zasadzie aukcji, co w konsekwencji prowadzi do tego, że możliwość wynajmu takich przestrzeni mają głównie osoby wytwarzające wyroby rzemieślnicze na sprzedaż” – piszą kuratorki projektu.
„(…) od roku 2014 w Warszawie można zaobserwować pozytywną zmianę prowadzonej polityki miejskiej, związaną z dostrzeżeniem wartości pracowni artystycznych jako mikro-instytucji, dążeniem do zachowania spuścizny po zasłużonych artystach i artystkach poprzez nadanie ich pracowniom statusu Historycznej Pracowni Artystycznej. Zarówno pracownie historyczne, jak i te współczesne są miejscami kluczowymi dla produkcji artystycznej, budowania więzi społecznych, nawiązywania współpracy, opowiadania historii i opieki nad dziełami sztuki i archiwami, zapewniającymi ciągłość wymiany wiedzy praktycznej i teoretycznej. To stamtąd dzieła sztuki wyruszają do galerii prywatnych i instytucji publicznych, gdzie biorą udział w budowaniu artystycznego wizerunku miasta i kraju” – wyjaśniają Łukaszka Staszkiewicz i Vera Zalutskaya.
Otwarte pracownie
„Punktem odniesienia dla tej części projektu jest projekt Jana Hoeta „Chambres d’Amis” z roku 1986, który polegał na wyprowadzeniu sztuki z instytucji, umiejscowieniu jej bliżej człowieka i prawdziwego życia, w prywatnych domach w przestrzeni miasta Gandawy. Ten znaczący dla historii sztuki projekt zawierał w sobie element krytyki instytucjonalnej, związanej z dążeniem do wyprowadzenia sztuki z pozornie neutralnej przestrzeni white cube’a – czyli znanej nam sterylnej wizji przestrzeni wystawienniczej” – wyjaśniają kuratorki.
„W obecnej polskiej sytuacji, w której doświadczamy kryzysu instytucji wystawienniczych, wynikającego z prowadzonej w ostatnich latach państwowej polityki kulturalnej, chcemy się skupić nie tyle na krytyce instytucji, ile na wzmocnieniu i uwidocznieniu potencjału konstruktywnych działań na poziomie lokalnym, poszukiwaniu przestrzeni alternatywnego funkcjonowania sztuki, poza dużymi instytucjami i galeriami komercyjnymi (do których dostęp jest mocno ograniczony). Wykorzystując metodę Hoeta chcemy podkreślić wartość pracowni artystycznych jako przestrzeni wolności, eksperymentu i budowania więzi społecznych. W Warszawie można zaobserwować rozwijającą się tendencję do organizowania wystaw i wydarzeń w przestrzeniach oddolnie zorganizowanych, w tym takich, które są przeznaczone do produkcji artystycznej. Uważamy, że jest to interesujące i warte wspierania zjawisko, dlatego chcemy zaprosić publiczność do wybranych pracowni artystycznych, w których w trakcie trwania projekty będą odbywać się kilkugodzinne działania, zaproponowane przez osoby artystyczne. Wybór pracowni był podyktowany bliską lokalizacją na mapie stolicy oraz różnorodnością postaw osób je tworzących” – mówią.
Sympozjum
14 grudnia godz. 18:00 odbędzie się Sympozjum Warszawskie Obserwatorium Kultury. Będzie poświęcone polityce Warszawy w stosunku do pracowni artystycznych. W rozmowie wezmą udział przedstawicielki oddolnych samozorganizowanych przestrzeni wystawienniczych, funkcjonujących w lokalach, przeznaczonych na pracownie artystyczne – galerii Przyszła Niedoszła oraz Pracowni Wschodniej. Dyskusja ma na celu zadanie pytania o przyczyny utrudnień w funkcjonowaniu niezależnych przestrzeni wystawienniczych oraz naszkicowanie możliwych sposobów rozwiązania tego problemu. Prowadząca: Hanna Wróblewska.
Publikacja
„Publikacja będzie kluczowym elementem podsumowującym i rozwijającym wątki poruszone we wszystkich częściach projektu. Planujemy opisać szczegółowo proces naszej pracy i wynikające z niej wnioski (Vera Zalutskaya), przedstawić perspektywę urzędniczą oraz warunki formalne związane z możliwością uzyskania pracowni od miasta (Aleksandra Tarka) oraz perspektywę osób, dla których wynajem pracowni nie jest możliwy oraz powody dla których tak jest (Łukaszka Staszkiewicz). W publikacji znajdzie się także wywiad-inspiracja ukazująca sprawny sposób organizacji przestrzeni, dedykowanej zbiorowemu funkcjonowaniu pracowni artystycznych w Tallinnie (Katie Zazenski). Oprócz tego, Maximilian Lehner opisze wyniki swojego badania, dotyczącego warunków istnienia alternatywnych przestrzeni artystycznych i tego, jak mogą one być również radykalne w swoim podejściu” – mówią kuratorki.
Działania w domach kultury
Działania w warszawskich domach kultury były dedykowane współpracy między osobami artystycznymi a dzielnicowymi centrami edukacji artystycznej – w tym wypadku Wolskim Centrum Kultury i Martyną Modzelewską oraz Domem Kultury Praga i Weroniką Zalewską. Działania osób prowadzących warsztaty wynikają z potrzeb osób korzystających z oferty domów kultury.
„Myślimy o tych działaniach zadając sobie pytanie: w jaki sposób artystki i artyści mogą współtworzyć dom kultury i organizować działania, które organicznie wynikają z obranych przez niego polityk i wpisując się w lokalne potrzeby? Celem tej części projektu, było zwrócenie uwagi na potencjał drzemiący we współpracy między osobami artystycznymi a domami kultury – strategią, która od pewnego czasu jest stosowana przez część domów kultury” – mówią kuratorki.
Co, gdzie kiedy
„Artystyczne, Społeczne, Stołeczne. Warszawskie pracownie artystyczne jako mikro-instytucje”
Koordynacja: Łukaszka Staszkiewicz
Opieka merytoryczna: Vera Zalutskaya
- Wystawa „Artystyczne, społeczne, stołeczne. Wieloprzestrzeń pracowni”
Wystawa przedstawia wyniki badań dotyczących dostępności i funkcji pracowni artystycznych w Warszawie
Zespół artystyczno-kuratorski wystawy: Jagoda Barwińska, Stanisław Bulder, Jan Gębski, Agnieszka Sadurska, Michał Stańczak, Aleksandra Tarka, dr Karolina Thel, Patrycja Wójcik
Warszawskie Obserwatorium Kultury,
ul. Marszałkowska 34/50, Warszawa
7 – 14 grudnia 2023
wernisaż wystawy: 7 grudnia 2023 godz. 18:00
godz. 19:00 – oprowadzanie po wystawie
wystawa czynna:
8 grudnia w godz.: 14:00 – 18:00,
9 oraz 10 grudnia w godz.: 14:00 – 19:00,
w pozostałe dni w godzinach 17:00 – 19:0)
Osoby zainteresowane odwiedzeniem pracowni artystycznych są proszone o wypełnie ankiety. Link do ankiety z zapisami
9 grudnia
- Zwiedzanie pracowni przy ul. Hożej (Łukasz Radziszewski, Viktar Aberamok, Piotr Marzec, Jana Kuczyńska Agata Popik i Emil Laska)godz. 14:00 – do ostatniej osoby zwiedzającejW programie: słodki poczęstunek, prezentacja ZINu „Bagno”, impreza.
- Zwiedzanie Pracownia Igi Niewiadomskiej i Piotra Maciejowskiego
Bracka, godz. 14:00 – 19:00 - Wystawa „Zaplecze”
Link do wydarzenia na Facebooku
15:00 – 18:00 (zapisy na konkretne godziny) - Picie herbaty w pracowni Agnieszki Brzeżańskiej, niedaleko parku Morskie Oko
godz. 18:00 (Plac Zbawiciela)
- Wernisaż wystawy „Dom dla zmyślonych przyjaciół Jaśka” w pracowni Jana Możdżyńskiego.
Wystawa będzie także dostępna dla zwiedzających w dniach 9-15 grudnia, w godz. 12:00 – 18:00.
Link do wydarzenia na Facebooku
10 grudnia
- 15:00 – 18:00, Pracownia Ksenii Gryckiewicz przy ul. Rydygiera
- 15:00 – 18:00, Pracownia Diany Lelonek przy ul. Nowolipki (zapisy na konkretne godziny)
- 15:00 – 18:00, Pracownia Pawła Żukowskiego przy ul. Anielewicza
11 i 12 grudnia: wizyty w pracowniach historycznych
11 grudnia, godz. 18:00 – Pracownia Karola Tchorka oraz Katy Bentall
12 grudnia, godz. 18:00 – Pracownia Grażyny Hase
Ilość miejsc ograniczona. Zapisy mailowe: vera.zalutskaya@gmail.com
14 grudnia, godz. 18:00,
Sympozjum Warszawskie Obserwatorium Kultury
Prowadząca: Hanna Wróblewska
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny
Wydarzenie na Facebooku