Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja
17 października 2023 Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku nadała tytuł doktora honoris causa Krzysztofowi Wodiczko – artyście wizualnemu i teoretykowi sztuki, prof. Harvardu wizytującemu na Wydziale Sztuki Medialnej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Krzysztof Wodiczko: „Wolność: dialog nadziemny”

Uroczystość nadania twórcy tytułu honoris causa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku poprzedzała prezentacja pracy artystycznej Wodiczki – „Wolność: dialog nadziemny”. Wydarzenie odbyło się w ramach obchodów 25-lecia Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku, uświetniło urodziny instytucji i nawiązało do jubileuszu pracy twórczej  i obchodów 80. urodzin artysty.

„Krzysztof Wodiczko ma niezwykły dar pracy z wątkami lokalnymi, które za sprawą jego interwencji przemawiają językiem uniwersalnym i ponadnarodowym. Artysta koncentruje się na tematach społecznych, które są uznawane za trudne, przede wszystkim oddając głos osobom wykluczonym społecznie, marginalizowanym, prześladowanym lub znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej” – mówią organizatorzy wydarzenia z CSW ŁAŹNIA.

Twarze na balonach nad Gdańskiem
Najnowsza praca Krzysztofa Wodiczki - "Wolność dialog nadziemny w Gdańsku". Zdjęcie organizatora.

Krzysztof Wodiczko, we współpracy z CSW ŁAŹNIA, stworzył multimedialny projekt poświęcony mieszkańcom Gdańska. Praca przyjęła formę tytułowego „dialogu nadziemnego” na temat różnych wymiarów wolności. Artysta przeprowadził rozmowy z uczestnikami i uczestniczkami projektu, przy wsparciu dr Moniki Popow, badaczki społecznej, specjalizującej się w realizacji diagnoz i analiz w obszarze rozwoju społeczno-gospodarczego oraz kultury.

Zarejestrowane w formie wideo wyniki ich pracy zostały wyświetlone na unoszących się nad Gdańskim Teatrem Szekspirowskim, gigantycznych balonach wypełnionych helem, które utworzyły przejmujący performans powietrzny.

„Przestrzeń powietrzna, nadziemna czy „nadziemska” miasta wydaje się taką właśnie eksterytorialną sceną dla potencjalnego dialogu między wyobcowanych ludźmi. (…) Projekcja na unoszących się wysoko balonach funkcjonowałaby jako komunikacyjna maska, poprzez którą nadziemski, jakby anielski, powietrzny dialog byłby łatwiejszy do wyobrażenia i przeprowadzenia.

Myślę, iż dialog ten – uprzednio zainicjowany i rozpoczęty „na ziemi” w formie przygotowawczych warsztatów dialogowych – byłby efektywnie kontynuowany i dalej rozwijany w ramach powietrznego performansu. Dialog byłby bezprzewodowo transmitowany (…) do wznoszących się w powietrzu dronów i odbierany wizualnie i dźwiękowo przez publiczność na ziemi jako nadziemny spektakl” – mówi Krzysztof Wodiczko o swoim najnowszym projekcie „Wolność: dialog nadziemny”.

Krzysztof Wodiczko

Postać mężczyzny stojącego przy barierce

Urodził się w 1943 r. w Warszawie. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku, Cambridge, Massachusetts i Warszawie. Jest znany z wielkoskalowych projekcji obrazów na fasadach architektonicznych i pomnikach. Zrealizował ponad 90 takich projekcji w 20 krajach. Od 1980 roku współpracuje z mieszkańcami miast społecznie defaworyzowanymi na rzecz ich obecności i ekspresji w przestrzeni publicznej.

Prace Krzysztofa Wodiczki były prezentowane na wielu międzynarodowych wystawach i festiwalach sztuki, takich jak: Documenta, Venice Biennale, Whitney Biennial, Liverpool Biennale, Yokohama Triennial. Jest laureatem 4th Hiroshima Art Price „za wkład międzynarodowego artysty w pokój na świecie”.

Artysta prezentował swoją twórczość podczas retrospektywnych wystaw m.in. w Walker Art Center w Minneapolis, Fundacio Antoni Tapies w Barcelonie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej w Seulu.

Jego prace są prezentowane w amerykańskim serialu telewizyjnym PBS: „Art in the Twenty-First Century”. Krzysztof Wodiczko jest autorem książek – m.in. „Critical Vehicles” (MIT Press), „City of Refuge: Sept. 11”, „The Abolition of War”, „The Transformative Avant-Garde” oraz innych, w tym obszernej monografii „Krzysztof Wodiczko (Black Dog, Londyn), a także „Wodiczko. Socjoestetyka” (Krytyka Polityczna), „Obalenie Wojen” (MOCAK), „Rozmowy i teksty krytyczne” (Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu).

Był dyrektorem Center for Advanced Visual Studies MIT. Od 2011 roku jest profesorem Wydziału Sztuki, Designu i Domeny Publicznej w Harvard’s Graduate School of Design oraz profesorem wizytującym na Wydziale Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.