Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja
Biały kolisy obiekt na środku. W górnym , prawym roku białym fontem napis "skutki uboczne". W lewym górnym rogu kolumna tekstu z nazwiskami artystów i artystek. Czarne tło.
“SKUTKI UBOCZNE”. Wystawa / pokaz. Galeria Innego Towarzystwa, 11 – 14 maja 2024. Projekt plakatu: Ryszard Kajzer.
W dniach 11 – 14 maja 2024 w warszawskiej galerii Innego Towarzystwa będzie prezentowana wystawa „Skutki uboczne”. Wśród osób prezentujących swoje prace jest prof. Henryk Gostyński. W hołdzie dla koncepcji hansenowskiej formy otwartej artyści i artystki wzięli pod lupę proces. Wernisaż odbędzie się 10 maja o godzinie 18.00; a oprowadzanie kuratorskie Moniki Mamzety 12 maja w godzinach: 17:00 – 19:00.

Większość prac zostanie zaprezentowana na wystawie premierowo lub powstała jako odpowiedź na tytułowy temat „skutków ubocznych”. Artyści i artystki zostali zainspirowani do zajęcia się odpadami, pochylenia się nad działaniami, efektami i doznaniami innymi niż oczekiwane lub zamierzone.

Artyści  i artystki uczestniczący w wystawie

Woiciech Gilewicz (z udziałem: Tomasa Ciecierskiego, Dominiki Drosio, Mikotaja Kowalskiego, Anny Orbaczewskiej), Henryk Gostynski, Agata Groszek, Julia Grygiel, Jagoda Janiszewska, Bartosz Kokosinski, Gosia Kotdraszewka, Marta Krupa, Monika Mamzeta, Marta Mazurek, Sebastian Murza, Agata Popik, Katarzyna Sobczuk, Małgorzata Widomska, Stanistaw Wóicik

Maladyczne konotacje

Zwykle przez skutki uboczne rozumie się niepożądane działanie leku, choć z samego wyrażenia takie znaczenie wprost nie wynika. Zdarza się, że skutki uboczne są korzystne, jak w przypadku Viagry czy tabletek antykoncepcyjnych. Maladyczne konotacje eksplorują w swoich pracach Marta Mazurek, Marta Krupa, Agata Groszek i Bartosz Kokosiński.

Relacje interpersonalne

Skutki uboczne mogą wystąpić nie tylko w obszarze medycyny, lecz także w innych dziedzinach, zjawiskach naturalnych czy społecznych. Przykładowo, wybuchy wulkaniczne mogą mieć pozytywne skutki, takie jak tworzenie żyznych gleb, dostarczanie składników mineralnych czy kreowanie unikalnych ekosystemów. Środowiskowe konotacje mapuje w swoich fotograficznych notatkach ze spacerów Stanisław Wójcik. O relacjach interpersonalnych opowiada natomiast, oddziałująca także na nasz zmysł powonienia, rzeźba Agaty Popik.

Cielesność. Ego. Gra

Henryk Gostyński i Julia Grygiel koncentrują się na momencie przekraczania siebie, swojej cielesności. O przemianie, lecz nie z perspektywy ego, lecz w obszarze materii, opowiada etiuda Moniki Mamzety. Natomiast Małgorzata Widomska zaprasza nas do gry. Od osób uczestniczących zależeć będzie co jest celem, a co przypadkowym rezultatem tych interakcji.

Stres

Według koncepcji Hansa Selye’go, istnieje „pozytywny stres”, który może mobilizować do działania i zwiększać motywację. Oddziaływanie zjawisk pogodowych jest punktem wyjścia realizacji Jagody Janiszewskiej. Czy wykreowany przez artystkę obiekt reprodukuje, czy też romantyzuje stresujące doznania?

Etyczna zasada podwójnego skutku

Skutki uboczne mają także implikacje etyczne. Efekt Knobe’a z dziedziny filozofii działania, polega na tym, że ludzie chętniej przypisują komuś intencjonalność, kiedy skutek uboczny jego działania ma charakter negatywny. W myśl etycznej zasady podwójnego skutku, w sytuacji, gdy nasze działanie powoduje dwa różne skutki (główny i uboczny), po spełnieniu pewnych dodatkowych warunków, dopuszczalne jest sprawienie zła w postaci urzeczywistnienia skutku ubocznego, jeśli tylko zaistnienie owego skutku jest przez nas przewidywane i dopuszczone, lecz – niezamierzone.

Jak bardzo kontrowersyjny jest to temat widać na poniższym przykładzie: Czy podejmując decyzję o zrzuceniu bomby atomowej na Hiroszimę i Nagasaki, Harry Truman mógł powziąć zamiar skrócenia wojny i nie powziąć jednocześnie zamiaru zamordowania cywilów? Czy zrzucając bombę, Truman zamierzał zabić niewinnych, a może tylko przewidywał ich śmierć, mając na celu wyłącznie zakończenie wojny i traktując śmierć niewinnych jako przykry i niechciany uboczny efekt zrzucenia bomby na cywilne miasto?

Czy cel uświęca środki?

Czy cel uświęca środki? Pytanie to nie traci na aktualności i ożywa zarówno w codziennym życiu, jak i w obliczu wszystkich konfliktów zbrojnych (np. wojen w Ukrainie i w Strefie Gazy). Z zagadnieniem tym mierzy się Sebastian Murza w swoim zapisie wideo opowiadającym o opiece nad babcią – pracy, która świadomie nawiązuje do „Obrzędów intymnych” Zbigniewa Libery. Bezpośrednio do konfliktu w strefie Gazy odnosi się natomiast w swojej interaktywnej instalacji Gosia Kołdraszewska.

Żyjemy w świecie nadprodukcji. Dotyczy to zarówno rzeczy, jak i treści. Czyż nie właśnie wskutek świadomości owego nadmiaru Katarzyna Sobczuk postawiła swój kolejny wideo-pomnik prokrastynacji?

Wojciech Gilewicz z właściwym sobie wyczuleniem na relacyjność i otoczenie, zgrupował i połączył swoją pracę z obiektami Tomasza Ciecierskiego, Dominiki Drosio, Mikołaja Kowalskiego i Anny Orbaczewskiej. Wszystkie te artefakty gloryfikują proces i jego pozostałości, resztki.

Co, gdzie, kiedy

Biały kolisy obiekt na środku. W górnym , prawym roku białym fontem napis "skutki uboczne". W lewym górnym rogu kolumna tekstu z nazwiskami artystów i artystek. Czarne tło.
“SKUTKI UBOCZNE”. Wystawa / pokaz. Galeria Innego Towarzystwa, 11 – 14 maja 2024. Projekt plakatu: Ryszard Kajzer.

“SKUTKI UBOCZNE”. Wystawa / pokaz

kuratorka: Monika Mamzeta
projekt plakatu: Ryszard Kajzer

Galeria Innego Towarzystwa
ul. Joteyki 3 lok.55, Warszawa

wystawa otwarta: 11 – 14 maja 2024 w g. 14:00-19:00
wernisaż: 10 maja 2024, g. 18:00
oprowadzanie kuratorskie: 12 maja (niedziela), g. 17:00 – 19:00

Opracowano na podstawie teksty kuratorskiego „Skutki uboczne” Moniki Mamzety.