Punktem wyjścia w wystawie są obrazy Rajmunda Ziemskiego z cyklu „Ptaki” oraz wpatrujące się w odbiorcę niepokojące oczy z cyklu „Pejzaże”, zestawione z pracami współcześnie tworzących artystek i artystów. Zarówno jeden, jak i drugi cykl obrazów daje możliwość bezpośredniego spotkania z ludzko-nieludzkimi hybrydami. Zanurzone w toksycznych substancjach i odpadach oczy wpatrują się w widza. W obrazach tych czuć bliskość do Mortonowskiej „lepkości” i toksyczności krajobrazu antropocenu.
O skażeniu nuklearnym wspominał też wielokrotnie sam Ziemski. Pejzaże jego autorstwa są jak najdalsze od przedstawiania wizji łagodnej, wyidealizowanej przyrody. Wręcz przeciwnie – konfrontują nas z widokiem skażonego, toksycznego krajobrazu, w którym wszystkie istoty – zarówno te ludzkie, jak i nie-ludzkie – uczą się funkcjonować, próbują przetrwać lub wspólnie stają w obliczu wymierania.
“W czasach polikryzysów, w obliczu katastrofy klimatycznej i widma wojny obrazy Rajmunda Ziemskiego są niezwykle aktualne” – mówi kuratorka wystawy, Diana Lelonek.
„Canary in the coal mine”
Do lat 80. XX wieku w kopalniach węgla kamiennego często znajdowała się klatka z kanarkiem. Ptaki pełniły funkcję bioindykatorów, systemu wczesnego ostrzegania przed niebezpieczeństwem wybuchu. Delikatny i wrażliwy organizm ptaka bardzo szybko reagował na nawet najmniejszą ilość metanu w powietrzu. Ptak tracił przytomność i przestawał śpiewać, co stanowiło znak do szybkiej ewakuacji górników.
Wprawdzie w latach 80. zaczęto używać elektronicznych czujników, lecz do tej pory idiom „Canary in the coal mine” jest używany jako określenie wrażliwej osoby, która z wyprzedzeniem wychwytuje zmiany i ostrzega przed zbliżającą się katastrofą.
„System wczesnego ostrzegania”
Według Rajmunda Ziemskiego rolą artystek i artystów jest „ostrzegać”. W obrazach artysty na stałe obecny jest niepokój i lęki związane z atmosferą czasów zimnej wojny i zbrojeń nuklearnych. W jego twórczości odnajdujemy też fascynację ptakami i spotkaniami ludzkiego z nie-ludzkim. Rajmund Ziemski sam również współdzielił przez wiele lat przestrzeń swojej pracowni i swojego życia z kanarkiem.
Ludzie i ptaki jako gatunki stowarzyszone
Wystawa “System wczesnego ostrzegania” skupia się na współistnieniu ludzi i ptaków jako gatunków stowarzyszonych. Wiele gatunków ptaków przystosowało się do współzamieszkiwania miast, współdzielenia przestrzeni razem z ludźmi. Ptaki są ofiarami działalności ludzkiej, wiele gatunków stoi współcześnie na granicy wymarcia.
Z drugiej strony, ptaki są też mistrzami adaptacji do toksycznych warunków. Wrony stosują subwersywną strategię używając kolców na gołębie do tworzenia konstrukcji swoich gniazd. Słowiki potrafią śpiewać głośniej w warunkach zurbanizowanych zagłuszając szum samochodów.
Strategie przetrwania
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
Różne strategie przetrwania i przystosowania się ptaków do życia w antropogenicznych krajobrazach podejmują projekty: Anny Siekierskiej, Małgorzaty Gurowskiej i Agaty Szydłowskiej. Do hybrydalnej formy ptasich ciał na obrazach Ziemskiego nawiązuje forma rzeźb Matthiasa Garffa, który konstruuje wielkoformatowe ptaki przy użyciu odpadów i złomu.
Życie ludzi i ptaków toczy się równolegle w tych samych toksycznych środowiskach, dzielimy z ptakami wspólna przestrzeń i los. Ludzie i ptaki migrują tymi samymi ścieżkami szukając możliwości przetrwania (z tą różnicą, że ptaki mogą przelecieć nad murami na granicach państw narodowych).
Odpowiednikiem kolców na gołębie, których celem jest odganianie niechcianych ptaków, są kolce na niechcianych ludzi – te, które wieńczą bariery na granicach państw lub te, które umieszczane są na przystankach autobusowych, do czego nawiązują obiekty Małgorzaty Gurowskiej i Agaty Szydłowskiej.
Współdzielenie wymierania
Te wspólne wielowarstowe uwikłania ciał ludzkich i nie-ludzkich widoczne są również w pracy wideo Weroniki Zalewskiej. Bezpośrednio do wyzwania kryzysu klimatycznego odnosi się natomiast projekt Bartka Zalewskiego. Wystawa dotyka rozmaitych strategii przetrwania, jak i współdzielenia wymierania w obliczu katastrof i wojen. Ludobójstwo idzie w parze z ekobójstwem, do czego w swoim najnowszym, przejmującym cyklu kolaży nawiązuje Joanna Rajkowska.
Relacja Ziemskiego ze światem przyrody
Oba pokazywane na wystawie cykle malarskie Rajmunda Ziemskiego: “Ptaki” (1956-1959_ i “Pejzaże” (1967-1969) stanowią krótkotrwałe eksperymentalne etapy w twórczości artysty, interesujące jako świadectwo poszukiwań środków wyrazu, ale także wyjątkowo głębokiej relacji artysty ze światem przyrody, w którym szukał inspiracji i w którym – odmiennie od wyobrażeń natury jako źródła harmonii i uspokojenia. Wyczuwał niepokój, odpowiadający jego własnym lękom, podsycający je – i w efekcie budujący napięcie niezbędne Ziemskiemu do procesu twórczego.
“Ptaki”
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
Tworzony przez dwudziestokilkuletniego absolwenta Wydziału Malarstwa cykl “Ptaki” stanowi w twórczości Ziemskiego krótki, wyrazisty etap. Cykl obejmujący prace na papierze i obrazy olejne, był pierwszą próbą własnego języka artysty, wykraczającą poza propagowane w oficjalnym programie studiów malarstwo realistyczne i poza doktrynę koloryzmu, bliską profesorowi artysty – Nachtowi-Samborskiemu.
Ukończenie przez Ziemskiego studiów zbiegło się z nastaniem kulturalnej odwilży po opresyjnym systemie socrealizmu. Twórcy zyskali swobodę dostępu i korzystania z tradycji i współczesnych kierunków artystycznych.
“W cyklu można doszukiwać się inspiracji gotyckim malarstwem sakralnym, twórczością Paula Klee czy surrealistycznymi kolażami Maxa Ernsta” – mówi Joanna Kania z Muzeum ASP w Warszawie.
Ludzko-ptasie istoty
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
“Ptaki” ewoluowały od pierwszych, realistycznych gwaszy w kierunku ludzko-ptasich istot, przedstawianych często frontalnie, na wyciągniętych w górę prostokątach połyskliwych obrazów malowanych z użyciem złota lub w złocistej tonacji.
Kolejne elementy cyklu zyskują na ekspresji, stają się coraz bardziej drapieżne i coraz mniej dekoracyjne; tracą stopniowo rozpoznawalność – wkrótce ich obecność trzeba będzie tropić w liniach sił i warstwach farby, kierując się tytułem.
“Ptaki” odchodzą w chaos, rozpada się oniryczno-bajkowa próba stworzenia harmonijnego współistnienia człowieczej i ptasiej natury. Niepokój przemawia pełnym głosem.
“Pejzaże”
“Pejzaże” z lat 1967-1969 to prace dojrzałego malarza, mającego za sobą dekadę aktywnego udziału w życiu artystycznym; wypracowanie i doprowadzenie do perfekcji własnego, rozpoznawalnego i cenionego przez krytykę i odbiorców języka.
O takich sytuacjach Ziemski mówił: “Gdy się robi coś przez dłuższy czas, uczciwie […] przychodzi moment, gdy można założyć białą koszulę, białe rękawiczki. To znaczy: malujesz dalej, ale skończył się niepokój”. A niepokój to paliwo jego twórczości.
Obrazy zyskują Oczy
Artysta ponownie staje, więc na początku pewnej drogi. Pojawiają się prace jakby celowo antyestetyczne, pełne nieładu,
w których artysta podejmuje ponownie, jak w przypadku “Ptaków”, ryzyko używania metafory na granicy naiwnej dosłowności. Obrazy zyskują Oczy. Z kłębowiska chluśnięć farby, spływającej “w dół płótna lub nakładającej się gruzłowatymi warstwami dosięga nas wzrok, jakby właśnie przebudzony, spoglądający po raz pierwszy.
“Moje obrazy nie mówią o urokach świata, a przestrzegają przed najgorszym, przed obłędem, przed dehumanizacją” – komentował twórca. “Współczesna cywilizacja zafundowała nam tyle gróźb, z groźbą atomowej zagłady na czele, że sądzę, iż podstawowym zadaniem artystów w tej chwili jest: ostrzegać” – podkreślał Ziemski.
“Widz, przyzwyczajony do bycia oceniającym obserwatorem, doświadcza dyskomfortu bycia przedmiotem obserwacji i zarazem adresatem niesprecyzowanych żądań. Z takim przesłaniem płótna Ziemskiego wchodzą w dialog z pokazanymi na wystawie „System wczesnego ostrzegania” pracami współczesnych artystów, a właściwie przemawiają z nimi jednym głosem” – konkluduje Joanna Kania.
Relacja fotograficzna z wernisażu wystawy „System wczesnego ostrzegania”
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 6
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 7
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 9
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 10
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 11
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 12
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 13
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 14
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 15
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 12
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
Rajmund Ziemski (1930-2005)
Absolwent Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego (1955). Przez całe życie zawodowe związany z macierzystą uczelnią. Od 1958 pedagog, w latach1960-1967 asystent w pracowni malarstwa Jana Cybisa. Od 1967 prowadził samodzielną pracownię malarstwa, początkowo na Wydziale Architektury Wnętrz, od 1978 do 2000 dyplomującą pracownię na Wydziale Malarstwa.
Aktywny uczestnik życia artystycznego, postrzegany najczęściej jako spadkobierca tradycji kolorystów, zarazem istotny twórca ekspresyjnego nurtu malarstwa materii. W 1979 laureat Nagrody im. Jana Cybisa, najważniejszej nagrody polskiej przyznawanej malarzom.
Co, gdzie, kiedy
„System wczesnego ostrzegania”. Wystawa
Pałac Czapskich, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 5
20 kwietnia – 26 maja 2024
wernisaż: 19 kwietnia 2024, godz. 18:00
artystki i artyści: Rajmund Ziemski, Matthias Garff, Diana Lelonek, Joanna Rajkowska, Anna Siekierska, Bartek Zalewski, Weronika Zalewska, Zoe (Małgorzata Gurowska, Agata Szydłowska)
kuratorka: Diana Lelonek
współpraca: Joanna Kania, Katarzyna Ziemska
organizatorzy:
Fundacja Rajmunda Ziemskiego – Ziemski ART
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
projekt aranżacji i identyfikacja wizualna: Łukasz Izert
inne projekty graficzne: Jacek Portka
koordynacja: Barbara Orłowska
inicjatorki projektu: Katarzyna Ziemska, Bożena Ziemba – Grodska
Partnerzy:
Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu
Fundacja PGE
dela.art collection
Eneris
TESTA
Partnerzy medialni:
tygodnik Polityka
Magazyn Szum
artinfo.pl
Art Monitor
KMAG
Zwierciadło
Opracowano na podstawie tekstu kuratorskiego Diany Lelonek oraz tekstu Joanny Kani.